Är det möjligt att starta datorn med enbart en mobiltelefo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vissa telefoner kan du lägga in ditt eget nummer som tex vip och ge den en ringsignal och alla andra som ljudlös.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

om det räcker med start kan du ju använda moderkortets WOL kontakt, och en gammal ericsson =), vissa telefoner har en 5v signal ut på kontakten under telefonen när det ringer för extern utrustning, den går ju enkelt att bara koppla direkt till WOL porten =), men detta förutsätetr ju att du har både WOL port + telefon med denna feature + att du bara behöver starta datorn, inte stänga.

är datorn kopplad mot internet kan man ju stänga den den vägen =)
jontemad

Inlägg av jontemad »

Jag hade funderat på att bygga en sorts minikontroller som kan ta emot signalerna som skickas ifrån mobilen, så att den på så sätt kan startas. :)
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Om man vill göra det riktigt simplet, kan man ju plocka isär en sån där liten pryl som blinkar när telefonen ringer, och koppla denna till power på moderkortet med optokopplare.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

den kan bli störd av andra saker än en telefon tror jag...
Medicinsk-teknik
Kontakt:

Inlägg av Medicinsk-teknik »

Hej, jag har byggt så att man kan ringa till mobiltelefon (som ligger i datorn) som då aktiverar en krets som ger rätt spänning till datorns startknapp. Kretsen kan även användas om du vill sätta på kaffekokaren genom ett telefonsamtal.

Hör av dig om du vill veta mer
//Patrik
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

varför inte bara lägga ut schema och låta alla ta del av det?
MrMupp

Inlägg av MrMupp »

AOE hade för 1 eller 2 nummer sen en artikel om just detta med ett röst chip, pinkod och status check på det med! mycket kul sak! sitter i bilen nu om någon skulle sno den så blir det problem då jag kan ringa upp den och slå av den och aktivera tutan :) Telia Friend finder är behjälplig när man ska hitta bilen sen med :)
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Tänkte bara tipsa om sidan pinouts.ru där man kan hitta signaler i bottenkontakten till väldigt många olika mobiltelefoner.

/Lasse
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

har inte läst tråden, men jag använde ett ldr motstånd och transistor, använde mig av datorns spänning som ligger på hela tiden. funkar bra, förutom när man får reklam sms =P
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

MrMupp skrev:AOE hade för 1 eller 2 nummer sen en artikel om just detta med ett röst chip, pinkod och status check på det med! mycket kul sak! sitter i bilen nu om någon skulle sno den så blir det problem då jag kan ringa upp den och slå av den och aktivera tutan :) Telia Friend finder är behjälplig när man ska hitta bilen sen med :)
Jag hittade två byggsatser http://www.alltomelektronik.se/kort.html
Nummer 6-2005 och Nummer 4-2002
Vilken är det du menar och vart hittar man artikeln ?
Skriv svar