Är det möjligt att starta datorn med enbart en mobiltelefo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jontemad

Är det möjligt att starta datorn med enbart en mobiltelefo

Inlägg av jontemad »

Som rubriken ovanför säger så hade jag som projektarbete i 3an på gymnasiet tänkt bygga en sorts mottagare för att kunna starta datorn med hjälp utav att ringa, skicka ett sms eller likn. för att sätta igång den. Nu är min fråga ifall dett a är något som inte är allt för svårt att genomföra. Och vad som är viktigt att tänka på under konstruktionen. Finns där några riktlinjer man bör gå efter och så eller är det bara att köra? :humm:
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Ja det går att starta en dator med en mobiltelefon, du behöver dock lite övrig elektronik.

Jag utgår ifrån att det är en "modern" dator med sk. ATX-nätagg. (rätta mig annars). Då finns det två pinnar på moderkortet som ska kortslutas för att simulera en tryckning på power-knappen.

Jag tänker mig två olika sätt att få respons från telefonen när det ringer.
Om du har tur ges en spänning på +5V när det ringer mellan två kontakter under mobilen. Det beror helt på vad för mobil du använder.
Annars kan du alltid använda den spänning som ges till mobilens högtalare då det ringer. Det kräver dock lite lödning, vilket inte nödvändigtvis behövs om du ska koppla kablar från mobilens undre kontakter.

Du ska absolut inte koppla detta direkt till moderkortets kontakter!
Använd dig av ett relä eller en optokopplare.

Lycka till!
/StaXico

EDIT: Typo
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan använda dig av en gammal mobiltelefon med kontantkort som mottagare, istället för att köpa ett ganska dyrt GSM-modem. Telefonen styr man med AT-kommando från datorn eller en mikrokontroller.

Om du inte behöver verifiering eller så, så kan du ju göra det enkelt för dig och lyssna på högtalaren som StaXico föreslog.
jontemad

Inlägg av jontemad »

Hmm... ja jo jag hade typ tänkt att jag skulle bygga någon sorts mottagare som sagt så att jag skulle kunna vara i skolan o skicka ett sms hem så att datorn startar ,eller något i den stilen :)
platinum

Inlägg av platinum »

Finns på elfa om d vil köpa en byggsats: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8997.htm
:)
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Ja du kan ju använda mitt förslag till det, men jag måste hålla med $tiff: det är bättre med at-kommandon.

Du kommer att behöva en mikrokontroller. Har du använt det någon gång?
Jag rekommenderar att du använder någon av SonyEricssons mobiler om du inte vill investera i en GSM-modul, som är mycket stabilare än vanliga mobiler.

Om du använder en mikrokontroller kan du bl.a. kontrollera så att inte vem som helst kan starta datorn.

För att du ska förstå omfattningen av projektet bör du läsa lite om AT-kommadon.
Här beskrivs at för SonyEricssons mobiler: http://developer.sonyericsson.com/getDo ... ocId=65054
Kolla även i Elektronikforumets Wiki om mikrokontrollers.

Du kommer att lära dig väldigt mycket, men det blir lite mer att göra.
Jag rekommenderar verkligen att du ger dig på detta mer avancerade sättet att lösa uppgiften på.
jontemad

Inlägg av jontemad »

Ursäkta min bristande kunskap om mobiler ,men skulle det gå att använda sig av en nokia 3310? Har liksom en sådan, så att jag slipper att lägga ut för mycket pengar. Mne jag skall kolla in länken du skickade. :)
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Ja, en 3310 är inga problem att använda.
Men om du ska använda dig av at-kommandon är det lite trixigt.

Nokia är inte lika lätta att interfaca till som SonyEricsson.
Om du tar din 3310, lossar bakdelen av skalet och tar ur batteriet, så ser du fyra stycken kontaktpoler:
Bild

Härifrån kan du interfaca med en mikrokontroller, men jag är rätt säker på att du måste använda dig av antingen sk. MBUS- eller FBUS-protokoll (se Google). Och det är därför jag rekommenderar SonyE istället. Själv har jag aldrig försökt använda Nokia och heller inte satt mig in så bra, det kanske är lätt, vem vet :)

Här har du en finsk/engelsk sida där man använt 3310ans spänningen till vibratorn för att styra ett bastuagregat.
http://www.saunalahti.fi/~tovaska/gsm/N ... ndex2.html
Men då är det i stil med det första förslaget som jag hade, alltså ingen som helst kontroll av vem som ringer/SMSar.
jontemad

Inlägg av jontemad »

Först o främst skall jag se om det går bra att genomföra detta som ett projektarbete, men än så länge så vill jag tacka för all information och stöd :)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det fanns en artikel i datormagazin om detta. Kanske för ett år sedan. De kopplade MUTE via en optokopplare, eller var det ett halvledarrelä till datorn.
ringde de under fyra sekunder så blev det en snäll boot, mer än fyra sekunder blev en riktigt elak...
jontemad

Inlägg av jontemad »

Jag bara undrar ifall där finns andra användningsområden där man kan använda mobilen som startare :), som tex bastuaggregatet :)
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Om du har det kopplat via en mikrokontroller som verkligen "pratar" med mobilen, så har du i princip ingen begränsning förutom fantasin.

Beroende på vad du skriver i ditt SMS kan du ju få mikrokontrollern att utföra olika saker.

Några exempel på vad man kan tänka sig kontrollera:
Belysning
Motorvärmare
Stereo
Larm (håller på med det själv just nu 8) )
Robotgräsklippare
Växthus

Du har ju ännu roligare om du använder mikrokontrollern för att svara på kommandon.
Ex. skicka "STATUS" och få tillbaka "Dator online i 5h och 19min, CPU temp 45 grader, MB 30 grader".
svara med "STÄNG AV" etc.
Att skicka SMS med at-kommandon är lättare än att ta emot dom och avläsa innehållet.
neezzen

Inlägg av neezzen »

kom bara att tänka på att om du använder dig av "högtalarvarianten" så kan det ju t.e.x hända att din operatör skickar ett sms om t.ex. specialerbjudanden,sänkta abbonemangskostnader eller nåt sånt. De kan ju också starta datorn isf och de kanske inte vore så lyckat.
jontemad

Inlägg av jontemad »

neezzen skrev:kom bara att tänka på att om du använder dig av "högtalarvarianten" så kan det ju t.e.x hända att din operatör skickar ett sms om t.ex. specialerbjudanden,sänkta abbonemangskostnader eller nåt sånt. De kan ju också starta datorn isf och de kanske inte vore så lyckat.
Jo nu när du säger det så är det värt att tänka på :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En enkel och billig lösning: hitta en telefon som man kan ställa in så att den endast ger ringsignal på kända nummer.

Dom flesta telefoner ger en spänning ut vid nån av kontakterna när det ringer, isf använder du denna, annars får du ta isär den och ansluta vid ringhögtalaren.

Du behöver en optokopplare och eventuellt nån diod/kondensator om du använder det andra alternativet.

Utgången på optokopplaren låter du aktivera pwr-stiften på moderkortet

Nu är det bara att ringa en signal från din egen mobil så startar datorn utan att du debiteras något från din operatör.
Skriv svar