om det räcker med start kan du ju använda moderkortets WOL kontakt, och en gammal ericsson =), vissa telefoner har en 5v signal ut på kontakten under telefonen när det ringer för extern utrustning, den går ju enkelt att bara koppla direkt till WOL porten =), men detta förutsätetr ju att du har både WOL port + telefon med denna feature + att du bara behöver starta datorn, inte stänga.
är datorn kopplad mot internet kan man ju stänga den den vägen =)
Om man vill göra det riktigt simplet, kan man ju plocka isär en sån där liten pryl som blinkar när telefonen ringer, och koppla denna till power på moderkortet med optokopplare.
Hej, jag har byggt så att man kan ringa till mobiltelefon (som ligger i datorn) som då aktiverar en krets som ger rätt spänning till datorns startknapp. Kretsen kan även användas om du vill sätta på kaffekokaren genom ett telefonsamtal.
AOE hade för 1 eller 2 nummer sen en artikel om just detta med ett röst chip, pinkod och status check på det med! mycket kul sak! sitter i bilen nu om någon skulle sno den så blir det problem då jag kan ringa upp den och slå av den och aktivera tutan Telia Friend finder är behjälplig när man ska hitta bilen sen med
har inte läst tråden, men jag använde ett ldr motstånd och transistor, använde mig av datorns spänning som ligger på hela tiden. funkar bra, förutom när man får reklam sms =P
MrMupp skrev:AOE hade för 1 eller 2 nummer sen en artikel om just detta med ett röst chip, pinkod och status check på det med! mycket kul sak! sitter i bilen nu om någon skulle sno den så blir det problem då jag kan ringa upp den och slå av den och aktivera tutan Telia Friend finder är behjälplig när man ska hitta bilen sen med