Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Byggt om farsans spånsug av denna modell (lånad bild):
Bild

Gjorde en "thien baffle" av 6mm plexiglas, utsågad i den nyvässade bandsågen + adapter till hinken i plywood:
Bild

En kloss i inloppet tvingar luften mot kanten och förstärker virveln:
Bild

R2SH-adapter:
Bild

Hela skapelsen fick även flytta från verkstaden och hamnade i det gamla pannrummet då det fanns redan ett 100mm hål i väggen:
Bild

Även monterat en strumpa på utblåset för att fånga det minsta dammet. Fick ner ljudnivån markant i verkstaden + mycket bättre uppfångning av damm och skräp.

Fjärrstyrning av motorstart skall också fixas.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Vidare lek med peltier element.
En snabbt ihopsnickrad vattenkylare för datorbruk. Den förkyler vattnet som går till kylblocket på processorn. Hur fungerar de då? Jodå.. Processorn är en överklockad och övervoltad AMD Athlon 64x2 6000+. Men bara 2st 120mm radiatorer så ligger den runt 65-70 grader vid full last. Lite beroende på rumstemp och typ av CPU last.
Med den aktiva vattenkylaren så ligger den runt 50 grader vid full last, och runt 26 grader idle. Det är nästan 20 grader skillnad! Inte illa alls.

En bild på vrålåket.. :D
Bild
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag hade massa vattenkylnings-saker, kostade skjortan att införskaffa. för något år sedan sålde jag dem på tradera för kaffepengar. hade jag tänkt efter lite så hade jag nog haft kvar och lekt med dem istället.

för övrigt var det samma saker som du pillar med. jag hade tystaste datorn av alla jag kände.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur många watt är peltiern på?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Frownlayer: Ja se där.. Det var ju lite tokigt.. :)
Det är lite tråkigt att begagnade vattenkylningsgrejer i princip har noll andrahandsvärde, hur mycket de än kostade vid inköp.

Henry, Den är på ca 50Watt.
Användarvisningsbild
cyberemil

Inlägg av cyberemil »

Istället för den här förvaringen...
20150905_175235_2.jpg
...så ser det nu ut såhär:
20150905_180227_2.jpg
Det är två cd-ställ som är fastskruvade på varsitt hyllplan, helt enkelt.
Såg Julian Iletts video, och åkte på loppis dagen efter och fick se en drös ställ som bara stod och väntade :)

Nu är det bara de stora rullarna kvar...
Laserdisc-ställ? ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

cyberemil
Haha.. första jag tänkte på när jag såg bilden med ställen, Julian Ilett! :D Riktigt smart det där om man har massa hjul, jag har dem i små SMD lådor.. de där man kan bygga ihop.. Vilket också betyder att jag har långt mycket färre i mängd än vad du har :P

Däremot, hade jag haft hjul och så pass många värden hade jag definitivt gjort samma sak!

Electricguy
Såg videon, via Youtube feed, innan jag såg det här :P Tänkte på din "fråga" i videon om varför det inte används oftare, det är väl mest för att kondens är ett problem. De flesta som sålde sådana kit fick ju mängder med problem för att användarna inte visste hur de skulle isolera och skydda processorn och kringliggande komponenter rätt.

Säljarna skickade med olika sorters "foam" och skydd men folk gjorde inte rätt. En av anledningarna till att Asetek nästan helt gick i konkurs.

Det är fina minnen att se de gamla lådorna, slangar som går överallt, vattenblock.. ah, det är helt underbart att se :D Det finns i stort sett inga såna här byggen kvar idag, om man inte tittar på specialbyggen, men de är inte alltid fina för det. I stort sett all vattenkylning idag är ju bara färdiga slutna kit, väldigt tråkigt!

Plus att man inte har någon koll på ifall vätskenivån är som den ska vara osv.. Har en Cooler Master kylning i just nu, har haft Antec och provat flera andra tidigare. Visst de fungerar, men efter ett år eller så, så brukar jag byta då jag inte "litar" på att systemet ska hålla sig längre..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också en massa SMD-rullar, men efterssom jag använder grejer så sällan känsn det som att det där tar för mycket plats.

jag har dom helt enkelt stående i lämpligt stora kartonger, som sen står i en hylla.. inte så kul när man behöver nåt men platseffektivt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

toffie skrev:[Electricguy
Såg videon, via Youtube feed, innan jag såg det här :P Tänkte på din "fråga" i videon om varför det inte används oftare, det är väl mest för att kondens är ett problem. De flesta som sålde sådana kit fick ju mängder med problem för att användarna inte visste hur de skulle isolera och skydda processorn och kringliggande komponenter rätt.

Säljarna skickade med olika sorters "foam" och skydd men folk gjorde inte rätt. En av anledningarna till att Asetek nästan helt gick i konkurs.
Jo helt klart kan man få problem med kondens på kylblocket, vilket jag också fick, som avhjälptes med överklockning.. :D

Men i en konsumentvariant skulle man ju kunna lösa det med en termostat som mäter rumstempen och anpassar kylblockets temp efter det, och kompenserar när CPU tempen börjar stiga.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det var en smart lösning! Ja, det kanske skulle fungera men det kanske skulle bli för "dyrt" och komplicerat. Tror att de tappade för mycket mark när det blev problem så alla tillverkare som sålde sådana kylning bara drog sig tillbaka.

Jo, jag hörde att du var tvungen att överklocka bara för att motverka kondens :D hehe
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Då ett av de två gamla kylblocken i min hemmasnickrade externa vattenkylning med Peltier sprack på toppen så systemet blev knökfullt med luft, så investerade jag i ett par nya modernare betydligt effektivare block till den peltier baserade kylenheten.
Bild

Och monterad samt inkopplad.
Bild
Bild

Nu väntar jag bara på ny slang som ska löpa externt in till datorn som ska få kylning. Samt ett par uppsättningar med läckfria snabbkopplingar.
Slangen bör komma i morgon (Onsdag)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är de inte bättre att montera elementet direkt mellan cpu och vattenkylblock eller är de risk för kondens? För mycket effekt att kyla bort?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Att montera en peltier direkt på CPU'n kan fungera om CPU'n drar tillräckligt lite ström. Dock i detta fallet så hade det inte fungerat så bra, och istället blivit ineffektivt. Och vill man ha rätt löjliga temperaturer så får man ta i lite.. :D
Jag fick ca 15C på CPU'n innan med de gamla blocken. Det ska bli kul att se vilken skillnad det blir med de nya. Jag har även monterat ett mer effektivt block på CPU'n nu.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Det blir kul om man kaskadkopplar ett sådant system där man vattenkyler en uppsättning med peltier element som i sin tur vattenkyler peltier på CPUn.
Blir dock snabbt många hundra watt effekt för att kyla bort cpueffekten. Men man kommer ganska lätt under 0 grader på cpun då.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

När är det nödvändigt?
Är den extremt överklockad den där datorn?
Skriv svar