Projektet vaknar till liv igen!
Och denna gången med ytterligare en vändning:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=74555
Jag blev ju den lyckliga vinnaren av detta paket med grejer. Passar ju perfekt då det är precis tillräckligt med segment för det jag ska göra, och det är färdig styr (eller kanske interface) vilket underlättar betydligt!
Priset var ju dessutom precis perfekt för budgeten i detta projekt också.
Igår hann jag inte mer än att fixera segmenten till siffror och testa lite. Först bara anslöt jag spänning med befintlig uC och titt på fasen, den lever!
Dock visar den 19:27 och inget annat. Men prickarna blinkade, gissar att han glömt hur klockan går..
Varje siffra består av 7 segment, och segmenten i sig är en plastbytta med röda högintensiva LEDs och några motstånd. Vad jag akn se så 20 LEDs och 7 motstånd. Drivs med 12V.
Interfacekortet består i stort sett av att varje siffra har en ULN2003 som styrs av en 74HC595. 8bit shiftregister alltså.
Alla shiftregister sitter i serie med gemensam latch och klocka. Så från uC behövs bara tre trådar.
Utöver detta finns en 5V stab, en RTC, nån typ reset-watchdog-pryl och nån radiomodul. Vi får se vad av detta jag kommer använda.
Testade att hugga i en arduino och kladdade lite med ShiftOut, och ganska snart hade jag en binärräknare med alla segmenten i alla siffrorna.
Ska bara plugga datablad och princip bakom shiftregistrena så man får ut nån läsbart också. Nu påminde det mest om den där "klockan" som rovdjuret har på armen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.