Matchur för fotboll

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Matchur för fotboll

Inlägg av FormerMazda »

Tackar för hjälpen med matten! :D :tumupp:

Och lunchen är räddad, jag tog papper och penna och ritade lite, tycker om att rita på papper.
Blir inte så tydligt dock, men det går fort.

Hittade en BCD-7segment som har en latch i sig, ( 73-476-10 ) det är ju fiffigt.
Och av vad jag förstår ska ska det inte bli knöligare än i schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Synd att du redan har beställt leds, annars kanske adresserbara vore ett trevligt alternativ?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Nu när du säger det ja. Det vore ju ett alternativ egentligen.
Men finns det bara röda? Brukar det inte vara RGB för en massa pengar? Kanske måste ebay:a saken lite.. :wink:
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Är nog bara RGB, jag köpte 4meters med 60leds/meter för ca 300kr på ali express om jag minns rätt. Riktigt smidiga, en datapinne och alla kan styras individuellt med 32bitars färg.

Edit: http://www.aliexpress.com/snapshot/6022640259.html , köpte ett nätagg också http://www.aliexpress.com/snapshot/6022640262.html
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ser så ut..
Men det är nog lite över "budget" tyvärr. Tanken är att ha en meter höga siffror, alltså 0,5m per segment. Så för varje siffra behövs 3,5m. Totalt 7m där.
Sen ska vi nog ha lite mindre siffror för ställningen. Säg att det blir runt 10m när det är klart. Så typ 800spänn bara för slingorna blir nog för dyrt.
Annars vore det najs, kunde man ju byta färg när tiden börjar ta slut och sånt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

FormerMazda skrev:BCD-7segment
Tips: Kolla på hur siffrorna ser ut. Vissa sådana har "fula" siffror och andra har "snygga" siffror. Allt om Elektronik hade i början på 80-talet till och med en byggbeskrivning på hur man med nån grind och/eller dioder kan modda utsignalen från en med "fula" siffror så att de blir "snygga". Om jag inte minns fel så är det 6 och 9 som saknar tak respektive botten på de "fula".
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ja kolla där. Det var sånna fula siffror du pratar om.
Jehupp.. Då är det bara att jaga efter en BCD-7seg med snygga siffror då. Eller leva med tak/bottenlösa siffror. Visst vore det väl kul att lösa med grindar, men kanske lite overkill för detta projektet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För att lösa problemet, medans man gör det snyggt, är nock fortfarande en rund skiva med en stor tydlig minutvisare, som snurrar ett varv per timme.
Jag har testat med en enkel motor.
En sådan är ju visuellt avläsbar utsn funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Alltså, inte helt enkelt detta med snygga/fula 6/9or!
I detta databladet: PDF
Så på första sidan finns en fin figur som visar hur siffrorna ser ut. Men på blad 2 i funktionstabellen så tolkar ju jag det som att inte alls är så 6 och 9 ser ut..

Hur som haver så börjar jag gå i tankar om att det kanske är lika bra att det är "fula" siffror när man kör på batteri. Smidig ursäkt liksom.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jobbigt. Maila Elfa, det där borde väl vara en grej som de helst vill ha rätt?

Andra datablad för "samma" krets kanske ger lite bättre ledtrådar?

Man kan väl annars konstatera att segment A skulle kunna tvingas att lysa även av en and-grind mellan D1 och D2, då blir sexan snygg. Segment D skulle kunna tvingas att lysa av D3, då blir 9 snygg. Enda sidoeffekten av detta är att hex E och F kommer tända segment A och hex A-F kommer tända segment D. Med andra ord kan man inte släcka displayen genom att skicka ut A-F. Om man t.ex. AND-grindar D3 och D0 för segment D så kommer "bara" hex B, D och F tända segment D varpå hex A och C ger släckt display.

Man kan ju också orka läsa (block)schemat på sid 3, fast eftersom datablandet ändå säger två olika saker så kan man kanske inte lita på schemat heller.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hoppar tillbaks några inlägg där stegmotor var aktuell
och undrar om inte ett 360 graders servo skulle kunna fixa
att orka med? Nu vet jag inte om exemplet i länken passar men
det finns absolut fler att välja på:
http://www.moonhobby.com/tarot-digital- ... 64352.html
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Projektet vaknar till liv igen! :D

Och denna gången med ytterligare en vändning:http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=74555
Jag blev ju den lyckliga vinnaren av detta paket med grejer. Passar ju perfekt då det är precis tillräckligt med segment för det jag ska göra, och det är färdig styr (eller kanske interface) vilket underlättar betydligt!
Priset var ju dessutom precis perfekt för budgeten i detta projekt också.

Igår hann jag inte mer än att fixera segmenten till siffror och testa lite. Först bara anslöt jag spänning med befintlig uC och titt på fasen, den lever!
Dock visar den 19:27 och inget annat. Men prickarna blinkade, gissar att han glömt hur klockan går..

Varje siffra består av 7 segment, och segmenten i sig är en plastbytta med röda högintensiva LEDs och några motstånd. Vad jag akn se så 20 LEDs och 7 motstånd. Drivs med 12V.
Interfacekortet består i stort sett av att varje siffra har en ULN2003 som styrs av en 74HC595. 8bit shiftregister alltså.
Alla shiftregister sitter i serie med gemensam latch och klocka. Så från uC behövs bara tre trådar.
Utöver detta finns en 5V stab, en RTC, nån typ reset-watchdog-pryl och nån radiomodul. Vi får se vad av detta jag kommer använda.

Testade att hugga i en arduino och kladdade lite med ShiftOut, och ganska snart hade jag en binärräknare med alla segmenten i alla siffrorna.
Ska bara plugga datablad och princip bakom shiftregistrena så man får ut nån läsbart också. Nu påminde det mest om den där "klockan" som rovdjuret har på armen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hade lite "kompile-time" och funderade på hur shiftregistrena gör när de passar data vidare.
Efter att ha läst lite så blir jag ändå inte riktigt klok. Så jag kikade på nätet hur andra gjort och hittade ett exempel på 2st 7-segment som räknar upp 0 till 99.
Källa: http://www.instructables.com/id/Arduino ... /?ALLSTEPS

Kod: Markera allt

#define LATCH 4
#define CLK 3
#define DATA 2

//This is the hex value of each number stored in an array by index num
byte digitOne[10]= {0x6F, 0x09, 0x73, 0x3B, 0x1D, 0x3E, 0x7C, 0x0B, 0x7F, 0x1F};
byte digitTwo[10]= {0x7B, 0x11, 0x67, 0x37, 0x1D, 0x3E, 0x7C, 0x13, 0x7F, 0x1F};

int i;

void setup(){

pinMode(LATCH, OUTPUT);
  pinMode(CLK, OUTPUT);
  pinMode(DATA, OUTPUT);

}

void loop(){

for(int i=0; i<10; i++){
    for(int j=0; j<10; j++){
      digitalWrite(LATCH, LOW);
      shiftOut(DATA, CLK, MSBFIRST, ~digitTwo[i]); // digitTwo
      shiftOut(DATA, CLK, MSBFIRST, ~digitOne[j]); // digitOne
      digitalWrite(LATCH, HIGH);
      delay(500);
    }
  }
}
Sista stycket är intressant, kort förklarat så använder man shiftout ihop med egen styrning av latch. Så shiftout hanterar data och klocka.
Man drar latch låg, skiftar sen ut en siffra i taget, sen dras latch hög.
Men vad jag inte förstår är hur shiftregistrena som sitter i serie gör med "vidaresändningen" av data?
I detta fall dras ju latch låg på alla, alla får klockpulsen, men bara den första i slingan får data. När skickar den vidare data? Är det när den fått 8 bitar?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, skiftregister funkar så att när du skiftar in en bit så skiftas en bit ut i andra änden.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vääänta nu. Nu ser jag nåt!
När jag kollar på sidan 6 i detta datablad ( PDF ) så ser det ut som att Q7S går hög när den fått sin data.
Och minns jag inte fel så är mina shiftregister kopplade ben 9 till 14, vilket är Q7S till DS.
Alltså så när första registret fått sin data så går dess Q7S hög vilket triggar andra registret att "börja lyssna", och så fortsätter det. Är det rätt tolkat?

Så alla får klocka och data, men latch går till första som sen passar vidare när den är uppe i 8 bitar?
Skriv svar