Matchur för fotboll

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Matchur för fotboll

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror faktiskt att jag har ett pågående projekt som kan bli klart! :D

Lokala fotbollsklubben bad om hjälp. Deras matchur av uppdragstyp med visare har efter flera år i utemiljö gett upp.
Deras tanke, och min, var en elektronisk tavla med LED eller liknande. Men priserna på färdiga produkter avskräcker, det finns inte så mycket pengar i en liten fotbollsklubb helt enkelt.
Och själv vill jag inte ens försöka bygga en LED-tavla med alla problem med solljus och sånt, så jag sög på saken ett tag och kom fram till att jag har ju faktiskt nästan allt hemma för att flytta visaren med en stegmotor istället.

Så jag grävde fram lite bra o ha.
* En arduino uno utvecklar jag på, smidigt med alla kontakter på den. Sen kommer det bli en ebay-arduino i färdiga produkten.
* En knapp/displaymodul: https://code.google.com/p/tm1638-library/
* En stegmotor med växellåda ur en scanner
* Sen köpte jag ett motorshield: http://www.sweetpeas.se/product.php?id_product=71
* Och ett batteri med laddare: ebay.com/../HOT-12V-9800mAh-Li-ion-Super-Rechargeable-Battery-Pack-EU-Charger-GT....Batteries_Chargers

Alla saker är testade och labbade med var för sig nu, alltså displayen och motorshield.
Sen ska väl bygget vara rätt enkelt mekaniskt. Programmet ska väl också vara enkelt:
* vid uppstart står programmet i paus vad gäller tidtagning o så. Stegmotorn ska backa visaren till mikrobrytare = home. Displayen säger Asby IF. :) Hit kan man alltid komma med knapptryck.
* Sen ska man bara kunna starta tidtagning, då ska stegmotorn vrida visaren som en klocka och displayen visa tiden. Efter 45minuter ska visaren stanna och kanske nåt få låta lite.
* Vill man ha övertid så är det knapp nr 3 som gäller. :D Då ska den bara ticka på, max 10 minuter enligt önskemål. Vid 10minuter övertid stannar den igen. Här kan man bara gå till "splash-screen"/nolla/home, ja ni fattar.

Bilder kommer såklart!
Senast redigerad av blueint 20 maj 2014, 23:07:06, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Matchur för fotboll

Inlägg av FormerMazda »

Jag har litegranna missat detta med bilder, men å andra sidan är det inte mycket att se än..

Men nu undrar jag om inte hela projektet kommer ta en vändning. Byggde ihop visaren med stegmotorn igår och testade. Det gick mest inte alls..
Motorn är väl för klen antar jag. Och massan i visaren gör att om motorn orkar stega så orkar den inte hålla emot sen.
Så då testade jag med växellådan som satt på motorn, den växlar ner .. massor.
Men all backlash i kuggarna gjorde att visaren for fram och tillbaka.

Så nu vet jag inte om det blir LED iallafall. Funderar på om det kommer synas med LED-strip, finns ju billigt på ebay.
Tänker att en remsa med 5050-dioder och 300 dioder/meter borde synas.
Någon med erfarenhet? Vilken färg syns bäst?
Skogen

Inlägg av Skogen »

Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Den var fin, men jag tror att jag hoppar då det är för osäkert om man ens kan interfacea den..
Tack för tipset dock!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom ett matchur bara visar minuter så borde det vara enklast att montera en rund plexiskiva och måla en visare. Då blir det ingen konstig belastning.
En sådan skiva skulle kunna matas från kanten och därmed kunde man nå en bra utväxling.
Tror att det är viktigt att "Uret" ser ut som det alltid har gjort!

Lycka till säger Lasp
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Visaren kanske kan hanteras om du fäster en motvikt så att motorn bara driver mot friktionen och inte tyngdkraften?

Annars kanske detta företag har något?

nis-time.de: Products

Bild
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Lasp har en bra idé. Främst är den bra med drivningen.
För visaren jag har idag är med motvikt. Men den totala massan ställer till det. Och det löser sig ju med en redig nedväxling.
Ingen som kan fräsa ut ett kugghjul med en diameter på 80cm och nån millimeter mellan tänderna? :D

Den stora LCD'n var fin, men förmodligen över budget.
Det kanske ska nämnas, det är en pytteliten förening och jag kommer skänka det mesta.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ingen som kan fräsa ut ett kugghjul med en diameter på 80cm och nån millimeter mellan tänderna? :D
Det går alltid att lösa, man gör den i form av 'tårtbitar'. Sen att det kostar en slant gör väl inget ;)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

*host*
Det kanske ska nämnas, det är en pytteliten förening och jag kommer skänka det mesta.
:D
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Vet inte om detta skulle kunna vara något att inspireras av tänker att man kan använder fler lysdioder per segment för att göra klockan så stor man vill. Borrar genom någon svart skiva och limmar fast. http://www.instructables.com/id/Fun-Hac ... ker-Timer/
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

LED-list beställt! Med 120st röda SMD 3528 LEDs per meter.
Mitt mål är att bygga siffror som är totalt en halvmeter höga. Så varje segment skulle bli typ 25cm.
Enligt ebay så tar hela rullen på 5m 50W. Det borde översätta till 2,5W per segment. Detta vid 12V så dryga 200mA per segment då.
Om jag inte fattat ULN2003 fel så skulle den klara av saken galant med sina max 500mA per kanal. Osäker dock om det kanske är 500mA totalt för kresten?

Min tanke är iallafall att med arduino skicka bcd till en latch, latch till en bcd-7segment och låta en ULN driva segmenten.

Låter det helt tokigt?
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Tittade lite snabbt i databladet ( http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uln2003a.pdf ) - se särskilt figur 14 och 15. Beroende på kapsel så får du bara driva ~60 mA per kanal om du driver alla samtidigt på det sättet. 500 mA är med begränsad duty cycle och restriktioner på antal aktiva utgångar.
Jag skulle tro att lösa transistorer per segment är det enklaste och billigaste, men jag är på samma gång inte särskilt insatt i LED-drivarkretsar. Det kanske finns någon praktisk?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det var så ja..
Men då kanske nån liten FET är att föredra. Har bra erfarenhet av att driva LED med FET.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Letar FET och känner att jag inte har all kunskap i ämnet, eller jag tror inte det iallafall..

Här är en, den billigaste N-kanalen: 71-012-85
Där står det: MOSFET N, 30 V 3.4 A 1.3 W SOT-23

Betyder då detta att den klarar av att sänka en last på 102W, och då generera 1,3W värme?

Eller enklare förklarat, fixar den mina segment som teoretisk ska dra 2,5W @ 12V?
Borde gå med marginal?

Det enda jag inte gillar är kapseln. Min utrustning är inte kompatibel med SMD..
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Njä, det betyder den klarar att blockera 30V, att den klarar att sänka en ström på 3,4A (vid optimala förhållanden) och att den klarar att avge 1,3W vid 25°C.

2,5W vid 12V = 2,5/12 = 0,21A

RDS(on) = 63mOhm (Resistansen mellan drain-source när MOSFETEN leder)

0,21A * 0,063Ohm = 0,0132V

0,0132V * 0,21A = 2,5mW ledförlust => ja den räcker

Ska man switcha med hög frekvens får man räkna med switchförlust också men det ska inte behövas i det här fallet.
Skriv svar