En ljusstyrt theremin.
Jag är rädd för att detta första inlägg i projektet inte innehåller några bilder. Däremot mycket text.

För de som inte vet vad en Theremin är så kommer lite musikhistoria:
En Theremin har inget med termiter att göra. Nej, det är ett musikinstrument konstruerat av Leon Theremin. Egentligen hette han förresten Lev Sergeivitch Termen och kom från Ryssland. Där var det inte så jättetillåtet med musik eller instrument under en tid så han emigrerade till USA. Tyvärr blev han kidnappad av den ryska militären eftersom de ville ha hans kunskaper till buggningsteknik under kalla kriget. ..Märkte ni att jag smög in en historie-lektion här?

Hur låter en theremin då? Lyssna på t.ex "Good vibrations" med Beach Boys. Det visslande synthljudet är en theremin. Eftersom det är ett svårspelat instrument så har det även skapat många otäcka ljud i många filmer.
Orginalet styrs med hjälp av två antenner och man spelar liksom i luften genom att flytta händerna. Min theremin kommer däremot att vara ljus-styrd, men man kommer även styra denna genom att röra händerna i luften framför synthen.
Grund-tanken med konstruktionen var någon form av oscillator som gör grundljudet. Sedan byter man ut motståndet som väljer frekvensen mot ett LDR-motstånd eller fotodiod istället. Klar. ..eh, nåja inte riktigt, men det är grunden.
Gjorde den första test-uppkopplingen för några dagar sedan.
Släckte ner i rummet och riktade en ficklampa mot den. Lyckades spela "blinka lilla stjärna" genom att rikta ficklampan högre eller lägre mot LDR-motstånden. Det lät faktiskt helt ok. Problemet är bara att tonomfånget varierar beroende på hur ljust det är i rummet.
Lösningen på detta problem kan ni läsa här.
Min första testkoppling av själva tongenereringen gav en sågtandkurva som var ganska jobbig att lyssna på efter ett tag. Nu bygger jag istället en krets som ska ge en modulerad sinuskurva, för lite mjukare ljud.
Så långt har jag hunnit nu.
I nästa uppdatering kommer lite bilder!

edit: Lagt till "Klart" i rubriken.