Problemet med peltierkylning är att kondens och elektronik inte går så bra ihop. Kondens uppstår när coldplaten och cpun blir kallare än den omgivande luften som då kyls så pass mycket att den släpper ifrån sig vatten.
Isolering
För att förhindra kondens så isolerar man alla kalla delar. Man stänger inne kylan och den kyla som fortfarande läcker ut genom isoleringen och kommer i kontakt med luften gör det via en större yta. På så sätt blir temperaturskillnaden mellan luft och isolering mycket mindre. Vid bland annat kompressorkylning värmer man isoleringen och på så sätt blir temperaturskillnaden vid kontaktytan mellan isolering och luft ännu mindre. För att elektroniken ska tåla fukt bättre så brukar man fetta in moderkort och grafikkort med dielektriskt fett. Då nuddar förhoppningsvis inte vattnet pcb'n utan bara det icke ledande fettet. Det här går väl ann under en benchsession men det är ingen trevlig permanent lösning (enligt mig). Ett annat alternativ är conformal coating, ungefär icke ledande klarlack. Det härdnar och syns inte. (Förutom vissa sorter som lyser under uv-ljus.)
Minimera kondens
Kondens uppstår som sagt när kontaktytan mot luften blir för kall. Som kallast blir den då processorn idlar och inte genererar så mycket värme. För mig sker detta ofta om nätterna då datorn bara tankar. Då jag sover så bryr jag mig inte nämnvärt om idletempen på cpun ligger på -10 eller +20 grader. Då skulle det alltså vara lämpligt att sänka spänningen till peltiern för att på så sätt reducera risken för kondens.
Justering av peltierns spänning
Att sänka spänningen är ju inte speciellt svårt då jag har ett variabelt agg. Men det vore ju en väldigt tråkig och simpel lösning att justera spänningen manuellt! Jag vill att den ska justeras automatiskt. I första hand ska den justeras så att tempskillnaden mellan ytskiketet på isoleringen och den omgivande luften inte blir för stor. I andra hand ska spänningen justeras så att cpun alltid hålls vid en given temperatur. Med hjälp av min T-balancer kan jag enkelt övervaka temperaturen hos den omgivande luften, ytskitet hos isoleringen och processorn. Beroende på vad dessa temperaturer ligger på matar den ut 0-12 V. (Tänkt för att styra hastigheten hos en fläkt.)
Variera aggets spänning med hjälp av T-balancern?
T-balancern ger alltså 0-12 V och aggets spänning varieras med en potentiometer. Hur kan jag med hjälp av T-balancerns 0-12 V variera spänningen hos agget? Jag är inte allt för beläst inom elektronik men det borde väl gå att lösa ganska enkelt? Då jag befinner mig i Sundsvall över helgen kan jag tyvärr inte ge någon info om aggets potentiometer då agget är kvar i Göteborg.
Här är de bästa bilderna jag har på potentiometern för tillfället.

Länk till större bild
Fördelar
Den här lösningen skulle även göra peltierkylning till en mycket mer ekonomisk kylning då energiförbrukningen inte behöver vara mycket större än hos en vanlig vattenkylning. Riskerna skulle även vara minimala. Om t.ex pumpen stannar eller om vattnet rinner ut så blir en peltier snabbt stekhet och risken finns att cpu'n bränns innan den stänger av sig. Men med t-balancern så kan man automatiskt stänga av datorn om cputempen blir för hög. Alla t-balancerns funktioner är oberoende av datorns mjukvara. När den väl är konfigurerad så sköter den sig själv, den har en egen processor. Om jag vill bencha så kan jag med några få knapptryckningar byta profil i T-balancern så att den maxar hastigheten på alla fläktar och spänningen till peltiern.