Kylfläns + Spänningsreglerad potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mx

Kylfläns + Spänningsreglerad potentiometer

Inlägg av mx »

Jag har ett MAAS SPS-9400 3-15V 40A som jag änvänder för att driva peltiers. Det är ett externt agg men jag tänker montera det i ett datorchasssi. Tidigare tänkte jag bygga ett eget chassi men det har jag skjutit på framtiden då jag inte har tillräckligt med tid för att bygga ett från scratch, så tills vidare ska jag montera allt i ett Antec P180 SPCR chassi. I denna tråd så letade jag en lösning till i stort sett samma problem, där finns även bilder på agget som gör det lättare att förstå mina skisser nedan.

Enligt specifikationerna var chassit 205mm brett och aggets PCB är 200mm brett så jag visste redan när jag beställde det att det troligtvis skulle bli trångt, men det visade sig att det fanns ännu mindre utrymme än jag trott och för att få plats med PCBn måste jag montera det vinklat vilket inte skulle vara så vackert.
Bild

Bild

Den enda lösningen där PCBn inte måste monteras vinklat för att få plats är att vrida PCBn 90 grader.
Bild

Problemen med denna lösning är:
  • Kylningen
    Kylflänsarna skulle vara vinkelräta mot luftflödet och eftersom det finns tre stycken kylflänsar så skulle bara den främre få någorlunda tillräcklig kylning.
  • Transformatorerna
    Transformatorerna skulle hamna utanför lådan.
Kylningen
Den enklaste lösningen på kylningsproblemet är att fästa transistorerna på en fläns som är monterad i samma riktning som luftflödet. Men då det sitter massvis av komponenter ivägen ovanpå PCBn och transistorerna sitter felvinklade så det är inte enkelt att montera en lämplig fläns ovanpå PCBn. Att löda loss transistorerna och förlänga sladdarna till dem för att montera dem på en lämpligare placerad kylfläns skulle innebära parasitinduktanser och om inte förstöra agget så i alla fall försämra det. Men om jag löder loss transistorerna och monterar dem på baksidan istället så kan jag vinkla dem längs med PCBn och på så sätt kyla alla med en gemensam kylfläns. Då värme stiger uppåt så bör PCBn lämpligen monteras uppochner för för maximal kylning.
Bild

Transformatorerna
För att montera transformatorerna i chassit så måste jag byta ut kablarna då de nuvarande har opassande längd och dessutom är väldigt styva så böjer jag i dem kommer troligtvis någon lödning att släppa. Det kan väl inte uppstå några negativa biverkningar bara för att jag ändrar transformatorernas kabellängderna en aning?

För att genomföra den här modifikationen behöver jag en ny kylfläns, var jag kan få tag i en lämplig sådan? Elfa har ju några men alla är i aluminium istället för koppar och ingen ser riktigt perfekt ut. Tidigare kyldes ju transistorerna av tre stora kylflänsar och nu måste de dela på en. Den måste alltså klara av mer värme och därför vore det lämpligt om den vore större än de tidigare och tillverkad i koppar. Den nya 120mm fläkten kommer även att blåsa betydligt mer än den föregående 80mm fläkten och med den nya layouten så blockerar inte transformatorerna kylflänsens luftflöde.

Ett relaterat problem
I min gamla tråd Styra variabelt agg med T-balancer? sökte jag ett sätt att kontrollera peltieraggets utspänning från datorn. Jag har en mCubed T-balancer XL och miniNG och kan med hjälp av dessa variera en utspänning mellan 0-12V.
Jag behöver en krets som ersätter aggets potentiometer, en 10 kOhm potentiometer med tre sladdar, ingen av dem jordade. Den utsätts aldrig för mer än 12V och är alltså en ganska klen potentiometer
Kretsen skall beroende på miniNGns utspänning variera motståndet mellan dessa tre sladdar mellan 0 och 10 kOhm. Jag behöver alltså en spänningsreglerad potentiometer.
mx

Inlägg av mx »

Jag vill alltså ersätta en 10 kOhms potentiometer med nån krets/komponent med samma funktion potentiometern fast regleras med en variabl spänningen på 0-12V istället för manuell vridning på potentiometern.

Komponenten jag är ute efter verkar ofta kallas "digital potentiometer". Vissa av dem behöver mer avancerade styrsignaler än en simpel 0-12V spänning. De som faktiskt regleras med av en varierande spänning har aldrig ett så pass stort intervall som 0-12V utan snarare 2-4V, jag är inte säker på hur pass exakt miniNGns utspänning är så jag skulle föredra en digital potentiometer med ett större insignalsspann för att vara säker.

Kan någon snäll person hjälpa mig hitta detta?
Skriv svar