Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn? [LÖST]
Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn? [LÖST]
Svärfar ringde och var desperat eftersom elverket lagt av... Motorn startar men generatorn ger bara ~5VAC. Mätte upp lindningarna (verkar vara två seriekopplade) till 1,1 Ohm vardera. En ytterligare lindning(?) kopplad till en motorkondensator mäter 5,6 Ohm. Inga konstiga värden antar jag... Mätte upp kondingen till 11uF vilket även det verkar rimligt Problemet är att texten är utnött precis där värdet för kondingen står! Jag har provat att googla på den info som finns utan att hitta något riktigt bra. Om jag ska köpa en ny vill man ju gärna veta vilket värde det ska vara innan man handlar...
Vad tror ni som har mer erfarenhet av denna typ av utrustning, kan en trasig motorkondensator visa ett "rimligt" värde men ändå vara trasig, och om motorkondingen är trasig kan det då bli ett fel som att spänningen saknas? Hur ser normalt schemat ut för ett elverk på 2,2kVA (se bifogad märkskylt från elverket), hur är kondingen egentligen kopplad, hur är generatorn troligtvis lindad?
Vad tror ni som har mer erfarenhet av denna typ av utrustning, kan en trasig motorkondensator visa ett "rimligt" värde men ändå vara trasig, och om motorkondingen är trasig kan det då bli ett fel som att spänningen saknas? Hur ser normalt schemat ut för ett elverk på 2,2kVA (se bifogad märkskylt från elverket), hur är kondingen egentligen kopplad, hur är generatorn troligtvis lindad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 24 juni 2019, 21:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
sökt på kondensatormärket och kollat mot samma spänning och typ jämfört med den storlek den har?
skulle gissa att det behöver vara runt 30-40µf
osäker då det bara är gammalt skrot i huvudet som säger att den ska vara ungefär samma som driftkonding på en enfasmotor som ligger ungefär där
skulle gissa att det behöver vara runt 30-40µf
osäker då det bara är gammalt skrot i huvudet som säger att den ska vara ungefär samma som driftkonding på en enfasmotor som ligger ungefär där
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
en sådan generator kan ha rotorlindning - finns det borstar? - då kan det finnas mer som likriktarbrygga mm och förmodligen en reglerkrets... - om borstar finnes kolla att de är friska.
utan ström i rotorn - ingen ström ut heller och dina 5 volt kan vara remanens av magnetfältet sedan tidigare (somliga generatorer kan har en liten permanentmagnet för att boot-strappa sig själv)
utan ström i rotorn - ingen ström ut heller och dina 5 volt kan vara remanens av magnetfältet sedan tidigare (somliga generatorer kan har en liten permanentmagnet för att boot-strappa sig själv)
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Elverket står en bit bort (hos svärfar), men jag ska kolla lite noggrannare vid nästa besök. Vid en första titt såg man bara lindningen (kondingen var monterad i hållaren för 230-uttagen). Möjligtvis finns mer prylar längre bak i generator-delen. Återkommer när jag besökt svärfar igen...
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Jag tror att "200" i beteckningen betyder att värdet är 20 uF.
tme.eu har billiga https://www.tme.eu/de/en/details/4.16.1 ... 416102527/
Vet dock inte om det ät troligt att felet beror på kondensatorn.
tme.eu har billiga https://www.tme.eu/de/en/details/4.16.1 ... 416102527/
Vet dock inte om det ät troligt att felet beror på kondensatorn.
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Jag tror också att spänningsregulatorn gått sönder och att den lilla spänningen som kommer ut beror på remanens. Lite mysko att det är så lite
som 5 V AC. Det borde vara mer. Fritt ur minnet gav ett elverk med havererad regulator i alla fall kanske 100 V AC, mycket starkt beroende på
belastning. Mät om det kommer ut något från regulatorns utgång till magnetiseringen.
Det kan hända att elverket tappat så mycket remanens att det inte kommer igång att leverera. En del elverk har en anslutning där man kan koppla
in ett bilbatteri för att magnetisera om och få upp remanensen. På militära elverk stod det "stötmagnetisering" vid anslutningen. Jag har inte sett
det på något civilt elverk. Men det borde gå att lokalisera statorlindningen, koppla bort från regulatorn och mata in en DC-spänning. Kan vara värt
att testa om alternativet är skrotning. Statorn ger ett magnetfält som den roterande magnetiseringslindningen plockar upp, i den finns också
likriktardioder - kolla så de inte är trasiga.
som 5 V AC. Det borde vara mer. Fritt ur minnet gav ett elverk med havererad regulator i alla fall kanske 100 V AC, mycket starkt beroende på
belastning. Mät om det kommer ut något från regulatorns utgång till magnetiseringen.
Det kan hända att elverket tappat så mycket remanens att det inte kommer igång att leverera. En del elverk har en anslutning där man kan koppla
in ett bilbatteri för att magnetisera om och få upp remanensen. På militära elverk stod det "stötmagnetisering" vid anslutningen. Jag har inte sett
det på något civilt elverk. Men det borde gå att lokalisera statorlindningen, koppla bort från regulatorn och mata in en DC-spänning. Kan vara värt
att testa om alternativet är skrotning. Statorn ger ett magnetfält som den roterande magnetiseringslindningen plockar upp, i den finns också
likriktardioder - kolla så de inte är trasiga.
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Jag har grävt djupare men blir inte riktigt klok på hur det hela fungerar så jag känner att det är lite svårt att testa och gissa vad som är fel...
Generatordelen består av en stomme ytterst med lindningar som går till 230V-uttagen och en lindning som går till kondingen. Jag har inte kollat noggrant än men det känns inte som att något här har permanentmagnet (?). Från den yttre spolstommen går 6 ledare, fyra är seriekopplade till 230V-uttagen och två går till kondensatorn. Lindningarna mäter 1,1 Ohm per lindning för dom som är seriekopplade till 230V, lindningen som är kopplad till kondingen mäter 5,6 Ohm. I centrum av spolstommen finns "rotorn" på centrumaxeln som drivs av bensinmotorn, rotorn består av en stomme med lindningen axiellt. inga kablar går till eller från denna spole till generatorns övriga delar (se bild). Lindningens ändar (trådar) är ihopkopplade med en diod och en varistor(?). Vid mätning leder dioden i framriktning som den ska (med 0,55V), spärrar i backriktning. Varistorn har oändlig resistans och har inga synliga tecken på att vara bränd... (bara skitig på bilden). Jag har inte tillgång till nödvändiga prylar för att sätta upp en testmiljö för varistorn utan har bara konstaterat att den inte är kortsluten. Så nu till den stor frågan, har någon en aning om hur detta elverk jobbar? (någon som har orken att rita upp en principskiss?) Jag gissar att den inre "rotorn" fångar upp något magnetfält(?) och börjar generera ström vilket skapar ett eget magnetfält i inre spolen som blir starkare och på så vis får den yttre spolstommens lindning att börja generera ström till 230V-uttagen? Men om det är så, var finns den initiala magnetismen (inga av delarna påverkar mina verktyg magnetisk när jag provar lite här och där).
Någon uppenbar spänningsregulator hittar jag inte någonstans
Generatordelen består av en stomme ytterst med lindningar som går till 230V-uttagen och en lindning som går till kondingen. Jag har inte kollat noggrant än men det känns inte som att något här har permanentmagnet (?). Från den yttre spolstommen går 6 ledare, fyra är seriekopplade till 230V-uttagen och två går till kondensatorn. Lindningarna mäter 1,1 Ohm per lindning för dom som är seriekopplade till 230V, lindningen som är kopplad till kondingen mäter 5,6 Ohm. I centrum av spolstommen finns "rotorn" på centrumaxeln som drivs av bensinmotorn, rotorn består av en stomme med lindningen axiellt. inga kablar går till eller från denna spole till generatorns övriga delar (se bild). Lindningens ändar (trådar) är ihopkopplade med en diod och en varistor(?). Vid mätning leder dioden i framriktning som den ska (med 0,55V), spärrar i backriktning. Varistorn har oändlig resistans och har inga synliga tecken på att vara bränd... (bara skitig på bilden). Jag har inte tillgång till nödvändiga prylar för att sätta upp en testmiljö för varistorn utan har bara konstaterat att den inte är kortsluten. Så nu till den stor frågan, har någon en aning om hur detta elverk jobbar? (någon som har orken att rita upp en principskiss?) Jag gissar att den inre "rotorn" fångar upp något magnetfält(?) och börjar generera ström vilket skapar ett eget magnetfält i inre spolen som blir starkare och på så vis får den yttre spolstommens lindning att börja generera ström till 230V-uttagen? Men om det är så, var finns den initiala magnetismen (inga av delarna påverkar mina verktyg magnetisk när jag provar lite här och där).
Någon uppenbar spänningsregulator hittar jag inte någonstans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Är det en kamera-villa eller är rotorn en aning skruvad ??
Det börja lukta lite att generatorn baserar sin start på remanens i plåtpaketen och för att det skall hända så måste det vara tillräckligt stark för att överstiga framspänningen i dioden på rotorn (som har mycket lägre spänning är statorerna)
Dioden ser till att det bara blir pulserande likström i en riktning och förmodligen har rotorn så mycket intern läckinduktans (dvs drosselverkan) att strömmen är ganska konstant likström.
Det kan innebära att kondingen är till för att det skall kunna gå lite reaktiv ström (kanske också för mata hjälplindning med avvikande-faslägen) även när inget är anslutet och förmodligen också kopplat till rotorns skruvform gör att det är lite överlapp mellan hjälplindningen och huvudlindningen och på så sätt matar energi mellan lindningshalvorna alternativt motarbetar beroende på styrka i rotorn och därmed blir en del i spänningsregleringen.
I så fall är det någon som tänkt riktigt djupt i generatorkonstruktionen med tanke på att det i princip inte finns några aktiva delar utöver dioden.
Den något skruvade rotorn är nog väldigt viktig i funktionen.
variston över dioden är nog främst för att skydda själva dioden när denna är backspänd
---
Hur får igång den igen? - skruva ihop allting och sedan ge motorn en rejäl strömstöt med typ 12/24V batteri på dessa eluttag (en viss räkning på dess resistans och vilken förväntad ström kan nog vara bra innan man försöker) för att återskapa lite starkare remanens och sedan prova....
Det börja lukta lite att generatorn baserar sin start på remanens i plåtpaketen och för att det skall hända så måste det vara tillräckligt stark för att överstiga framspänningen i dioden på rotorn (som har mycket lägre spänning är statorerna)
Dioden ser till att det bara blir pulserande likström i en riktning och förmodligen har rotorn så mycket intern läckinduktans (dvs drosselverkan) att strömmen är ganska konstant likström.
Det kan innebära att kondingen är till för att det skall kunna gå lite reaktiv ström (kanske också för mata hjälplindning med avvikande-faslägen) även när inget är anslutet och förmodligen också kopplat till rotorns skruvform gör att det är lite överlapp mellan hjälplindningen och huvudlindningen och på så sätt matar energi mellan lindningshalvorna alternativt motarbetar beroende på styrka i rotorn och därmed blir en del i spänningsregleringen.
I så fall är det någon som tänkt riktigt djupt i generatorkonstruktionen med tanke på att det i princip inte finns några aktiva delar utöver dioden.
Den något skruvade rotorn är nog väldigt viktig i funktionen.
variston över dioden är nog främst för att skydda själva dioden när denna är backspänd
---
Hur får igång den igen? - skruva ihop allting och sedan ge motorn en rejäl strömstöt med typ 12/24V batteri på dessa eluttag (en viss räkning på dess resistans och vilken förväntad ström kan nog vara bra innan man försöker) för att återskapa lite starkare remanens och sedan prova....
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Har sett samma konstruktion i flera generatorer, men en gissning är att det blir en liknande princip som man kör en asynkronmotor med kortsluten rotor och kondensatorer (alstrar reaktiv effekt) för magnetiseringen. I det här fallet så "kortsluts" rotorlindningen med dioden en halvperiod och ger magnetisering därigenom. 230V lindningen och den lindningen för kondensatorn är (väl?) "fysiskt" fasförskjutna (inte lindade i samma spår i statorn). Så är kondensatorn felaktig så fungerar inte generatorn alls.
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Det är ingen optisk effekt, du ser helt rätt den är lite vriden. Jag kan absolut prova med lite spänning när jag skruvat ihop den, första problemet är ju att veta vilket värde kondingen har eftersom det är nött precis där värdet står!
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Skruvade upp en 230V 9,7A generator jag har och den hade 16uF 400V / 450V.
Så 16-20µF låter rimligt.
Att rotorplåtarna är vridna kanske är ett försök att få mer sinusformat (magnet) flöde?
Så 16-20µF låter rimligt.
Att rotorplåtarna är vridna kanske är ett försök att få mer sinusformat (magnet) flöde?
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Läs i tråden och du skall finna!PeterH skrev:första problemet är ju att veta vilket värde kondingen har eftersom det är nött precis där värdet står!
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Kan ligga något i det med sinusformen då öppningarna på rotorn är ganska stora och skulle ger rätt tvär fall när luftgapet ökas tvärt för polerna i aktuella lindningshalva när hela rotorlängden gör det precis samtidigt.
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Artikelnumret 7G73200N6C verkar vara komplett. Jag har inte hittat något datablad eller någon med exakt samma artikelnummer men däremot finns det andra liknande på Ebay: 7G72160N6C är 16 µF, 7G75450R73 är 45 µF och 7G72500P8L är 50 µF. Så 7G73 är nog serien och 200 är kapacitansen i mikrofarad enligt standarden 20 + noll nollor = 20 µF.
Re: Ingen spänning från elverk, kan det vara kondenstorn?
Arvidb verkar ha knäckt koden i artikelnummret och uppmätt kapacitans 11 µF indikerar att befintliga kondingen inte är frisk längre.
Så en ny motorkonding på 20 µF 450V och en strömpuls likström från bilbatteriet genom härvorna på 230V-sidan (för att få upp lite remanens igen, då när du har plockat isär maskinen så lär det sista som fanns har försvunnit pga. den ökade luftgapen när du drog ur rotorn ur statorn) innan du startar upp generatorn så kanske den är som ny igen.
Så en ny motorkonding på 20 µF 450V och en strömpuls likström från bilbatteriet genom härvorna på 230V-sidan (för att få upp lite remanens igen, då när du har plockat isär maskinen så lär det sista som fanns har försvunnit pga. den ökade luftgapen när du drog ur rotorn ur statorn) innan du startar upp generatorn så kanske den är som ny igen.