Jag har grävt djupare men blir inte riktigt klok på hur det hela fungerar så jag känner att det är lite svårt att testa och gissa vad som är fel...
Generatordelen består av en stomme ytterst med lindningar som går till 230V-uttagen och en lindning som går till kondingen. Jag har inte kollat noggrant än men det känns inte som att något här har permanentmagnet (?). Från den yttre spolstommen går 6 ledare, fyra är seriekopplade till 230V-uttagen och två går till kondensatorn. Lindningarna mäter 1,1 Ohm per lindning för dom som är seriekopplade till 230V, lindningen som är kopplad till kondingen mäter 5,6 Ohm.
elverk1.jpg
elverk3.jpg
I centrum av spolstommen finns "rotorn" på centrumaxeln som drivs av bensinmotorn, rotorn består av en stomme med lindningen axiellt. inga kablar går till eller från denna spole till generatorns övriga delar (se bild). Lindningens ändar (trådar) är ihopkopplade med en diod och en varistor(?). Vid mätning leder dioden i framriktning som den ska (med 0,55V), spärrar i backriktning. Varistorn har oändlig resistans och har inga synliga tecken på att vara bränd... (bara skitig på bilden). Jag har inte tillgång till nödvändiga prylar för att sätta upp en testmiljö för varistorn utan har bara konstaterat att den inte är kortsluten.
elverk5.jpg
elverk9.jpg
elverk12.jpg
Så nu till den stor frågan, har någon en aning om hur detta elverk jobbar? (någon som har orken att rita upp en principskiss?) Jag gissar att den inre "rotorn" fångar upp något magnetfält(?) och börjar generera ström vilket skapar ett eget magnetfält i inre spolen som blir starkare och på så vis får den yttre spolstommens lindning att börja generera ström till 230V-uttagen? Men om det är så, var finns den initiala magnetismen (inga av delarna påverkar mina verktyg magnetisk när jag provar lite här och där).
Någon uppenbar spänningsregulator hittar jag inte någonstans

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.