Halleffektsensor som pulsgivare
Halleffektsensor som pulsgivare
Hej. Skulle vilja få en puls/varv på en "snurrande sak". Kom på att en halleffektsensor kanske vore en bra ide. Har lite annan elektronik på den "snurrande saken" så det vore bra om man kunde sätta sensorn där och sedan bara ha en magnet brevid. Skulle även vara trevligt med någon form av digital utgång och helst inte en analog spänning.
Till frågorna:
Vilken sensor ska jag använda?
Skulle tex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9689.htm fungera?
Kommer motorns magnetfält att strula till det?
Vilken slags magnet skall jag använda brevid? Funkar det med vilken som helst?
Mycket tacksam för tips.
//jack
Till frågorna:
Vilken sensor ska jag använda?
Skulle tex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9689.htm fungera?
Kommer motorns magnetfält att strula till det?
Vilken slags magnet skall jag använda brevid? Funkar det med vilken som helst?
Mycket tacksam för tips.
//jack
- JimmyAndersson
- Kontakt:
borde inte vara nått problem. en diskettenhet har ofta tre hallelement som talar om hur rotorn ligger i förhållande till lindningarna. sen finns det en till givare på utsidan för att reglera varvtalet. den är på de disketenheter jag sett induktiv alltså en spole en magnet sen en komparator för att ta ut en digitalsignal.
så de störs inte ut av motorn
så de störs inte ut av motorn
Som mitt allra första AVR-projeket gjorde jag en cykeldator. Då använde jag halleffektsensorn som följde med en gammal cykeldator. Den är ju enkel att fästa med dess buntbandsliknande fästning. Magneten fästs enkel på ekrarna.
(Tyvärr lämnade aldrig cykeldatorn labbplattan, precis som med så många andra projekt.)
(Tyvärr lämnade aldrig cykeldatorn labbplattan, precis som med så många andra projekt.)
Har nu fått hem lite grejor samt kopplat lite.
Den sensorn jag har verkar behöva "nollställas". Den är nu kopplad till en lysdiod och när jag för dit ena sidan av en magnet så tänds dioden. Men för att sedan släcka den måste jag föra dit andra sidan av magneten. Kanske är så dessa funkar, eller så är det bara min. Vad vet jag.
Är ju inte så svårt att använda visserligen, bara sätta två motriktade magneter efter varandra för att få en puls.
Den sensorn jag har verkar behöva "nollställas". Den är nu kopplad till en lysdiod och när jag för dit ena sidan av en magnet så tänds dioden. Men för att sedan släcka den måste jag föra dit andra sidan av magneten. Kanske är så dessa funkar, eller så är det bara min. Vad vet jag.
Är ju inte så svårt att använda visserligen, bara sätta två motriktade magneter efter varandra för att få en puls.
beror på kunstruktionen. dvs vart hysteresen i kretsen ligger
edit: kolla här olika pulsgivare
du har ett bipolärt hallelement
edit2: kolla första länken du postade där står det också om unipolär och bipolär
edit: kolla här olika pulsgivare
du har ett bipolärt hallelement
edit2: kolla första länken du postade där står det också om unipolär och bipolär
Behöver lite räknehjälp. På emitterföljare, antar jag?
Har nämligen en signal från en halleffektsensor som är antingen 0V eller 0,5V, frågan är hur jag anpassar detta till TTL. Dvs antingen 0V eller 5V. Det spelar ingen roll om de är inverterade.
Har fått för mig att jag behöver något sånt här:

Jag borde verkligen lära mig grunderna nån dag, men det är roligare att bygga projekt där det händer nåt
Tacksam för hjälp allafall.
Har nämligen en signal från en halleffektsensor som är antingen 0V eller 0,5V, frågan är hur jag anpassar detta till TTL. Dvs antingen 0V eller 5V. Det spelar ingen roll om de är inverterade.
Har fått för mig att jag behöver något sånt här:

Jag borde verkligen lära mig grunderna nån dag, men det är roligare att bygga projekt där det händer nåt

Tacksam för hjälp allafall.