Halvljusautomatik på bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hellla

Halvljusautomatik på bil?

Inlägg av hellla »

Jag har varit och köpt en Golf III -93, den är ursprunligen såld i Tyskland så jag måste slå av och på halvljuset manuellt. Detta glömmer jag självklart bort hela tiden.

Hittade denna sida som säljer modellanpassade satser för detta ändamål, kostar 582 kr. Men jag tänkte först kolla om det går att komma undan billigare.

Är det någon som har en idé hur man kan fuska ihop något själv och hur det ska kopplas? Halvljuset ska alltså slås av och på med tändningen, parkeringljusets funktion ska fungera som den gör nu.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Generatorn, måste va det enklaste att använda sig av. På den finns en avslutning som lämnar 12v när motorn är igång och 0v när motorn är avstängd. (Samma anslutning som är till laddningslampan, jo lampan fungerar tvärt om då den matas med 12v vrån tännings nycklen och sedan jordas den eller får 12v på andra anslutningen)

Anslut den ledaren till manövern påhalvljusreläet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om du gör som ovan se till att du inte får backström e.dyl det är väldigt lätt hänt.
hellla

Inlägg av hellla »

Robert Nielsen skrev:Generatorn, måste va det enklaste att använda sig av. På den finns en avslutning som lämnar 12v när motorn är igång och 0v när motorn är avstängd. (Samma anslutning som är till laddningslampan, jo lampan fungerar tvärt om då den matas med 12v vrån tännings nycklen och sedan jordas den eller får 12v på andra anslutningen)

Anslut den ledaren till manövern påhalvljusreläet.
Är inte så hemma på det här med elektronik, vad är manövern för något?
v-g skrev:Om du gör som ovan se till att du inte får backström e.dyl det är väldigt lätt hänt.
Hur gör jag det i praktiken?
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

manövern är spolen på relät som drar det.

ja en diod i serie är nog inte fel.

Men hur du gör i praktiken vvet jag inte, då jag inte vet hur elsystemet är uppbygt. Kanske nån annan som vet.
hellla

Inlägg av hellla »

Robert Nielsen skrev:ja en diod i serie är nog inte fel.
Har du något ELFA art.nr. på en diod som skulle passa?
salle

Inlägg av salle »

Borde det inte finnas någon bil av den modellen på nån skrot i närheten av där du bor , och isf bör det väl gå att flytta över automatiken till din bil.

Tycker
Salle i Växjö
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bara man hittar den så...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan ordna en styrning från oljelampan - när den är släckt så har du ljus.
Loial

Inlägg av Loial »

Lite taskigt ifall oljepumpen slutar funka mitt i natten på en kurvig landsväg kanske? :?
VikHe

Inlägg av VikHe »

Men mitt i natten så kör man oftast med ordinarie halvljus, för att kunna slå på helljuset :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Man kommer inte speciellt långt utan oljepump.....den sista kilometern kan man att köra utan ljus.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Biker: Om man är på en kurvig landsväg och halvljuset försvinner mitt i natten så åker du nog ut och hälsar på skogstomtarna.

Det finns väl hur många signaler som helst man kan ta ifrån? Det är ganska stor skillnad mellan en avstängd bil och en som är igång. Var man kan ta den enklast vet jag dock inte.

En idé skulle ju vara att koppla den till blinkersen fast inverterad :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Enklast är ju inte bäst - den kopplingen har ju vissa brister.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

På de flesta bilar kan du hitta anslutningar i säkringsdosan som ger 12V när tändningen är igång. Har du tur finns det t.o.m. lediga stift som det bara är att koppla in sig på.
Skriv svar