Halvljusautomatik på bil?
Halvljusautomatik på bil?
Jag har varit och köpt en Golf III -93, den är ursprunligen såld i Tyskland så jag måste slå av och på halvljuset manuellt. Detta glömmer jag självklart bort hela tiden.
Hittade denna sida som säljer modellanpassade satser för detta ändamål, kostar 582 kr. Men jag tänkte först kolla om det går att komma undan billigare.
Är det någon som har en idé hur man kan fuska ihop något själv och hur det ska kopplas? Halvljuset ska alltså slås av och på med tändningen, parkeringljusets funktion ska fungera som den gör nu.
Hittade denna sida som säljer modellanpassade satser för detta ändamål, kostar 582 kr. Men jag tänkte först kolla om det går att komma undan billigare.
Är det någon som har en idé hur man kan fuska ihop något själv och hur det ska kopplas? Halvljuset ska alltså slås av och på med tändningen, parkeringljusets funktion ska fungera som den gör nu.
-
Generatorn, måste va det enklaste att använda sig av. På den finns en avslutning som lämnar 12v när motorn är igång och 0v när motorn är avstängd. (Samma anslutning som är till laddningslampan, jo lampan fungerar tvärt om då den matas med 12v vrån tännings nycklen och sedan jordas den eller får 12v på andra anslutningen)
Anslut den ledaren till manövern påhalvljusreläet.
Är inte så hemma på det här med elektronik, vad är manövern för något?Robert Nielsen skrev:Generatorn, måste va det enklaste att använda sig av. På den finns en avslutning som lämnar 12v när motorn är igång och 0v när motorn är avstängd. (Samma anslutning som är till laddningslampan, jo lampan fungerar tvärt om då den matas med 12v vrån tännings nycklen och sedan jordas den eller får 12v på andra anslutningen)
Hur gör jag det i praktiken?v-g skrev:Om du gör som ovan se till att du inte får backström e.dyl det är väldigt lätt hänt.
-
- EagleSpirit
- Kontakt:
Biker: Om man är på en kurvig landsväg och halvljuset försvinner mitt i natten så åker du nog ut och hälsar på skogstomtarna.
Det finns väl hur många signaler som helst man kan ta ifrån? Det är ganska stor skillnad mellan en avstängd bil och en som är igång. Var man kan ta den enklast vet jag dock inte.
En idé skulle ju vara att koppla den till blinkersen fast inverterad
Det finns väl hur många signaler som helst man kan ta ifrån? Det är ganska stor skillnad mellan en avstängd bil och en som är igång. Var man kan ta den enklast vet jag dock inte.
En idé skulle ju vara att koppla den till blinkersen fast inverterad