Kan jag bli installations-elektriker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FarbrorEstland
Kontakt:

Kan jag bli installations-elektriker?

Inlägg av FarbrorEstland »

Hej!

Jag tog studenten för jättelänge sedan, 1999. Jag läste elprogrammet med inriktning elektronik, det vill säga svagström. Har jobbat ca 10 år med att köra ytmonteringsmaskiner (MyData), sedan blev jag service-tekniker på Mobitec (destinationsskyltarna som sitter i bussar, x2000, spårvagnar mm. Sedan började jag som fordonselektriker/servicetekniker hos en busstillverkare och nu jobbar jag hos en av landets största "public-transport"-företag som fordons-elektriker.

Men, jag har alltid velat jobba lite mer med starkström. Jag vet inte hur kraven ser ut nu för tiden men på gymnasiet läste jag följande kurser, alla med godkänt i betyg eller mer:

Begränsad behörighet BB2
Elsäkerhet
Likström och 1-fas växelström
Växelström 3-fas

Vad behöver jag för att nu, vid 35 års ålder, kunna utbilda mig till installations-elektriker? Har inte tänkt på att utbilda mig mer för ens nu men har fått upp suget lite på senare tid.

Har tyvärr inte möjlighet (ekonomiskt, 2 barn, hus och sambo och allt vad det innebär), att säga upp mig för att börja plugga. Men jag undrar om jag är berättigad som lärling med dom kurser jag har, eller om jag behöver läsa in något mer på t.ex kvällskurser?

All info mottages varmast :)

Mvh Carl-Johan
Miramithe

Re: Kan jag bli installations-elektriker?

Inlägg av Miramithe »

Det får du nog maila ECY om. Det är dom som har hand om behörighet. Men från elsäkerhetsverket står att finna att man behöver primärt 2 kurser för BB1, praktisk ellära (som är liknande det du redan läst med likspänning, 1fas och 3 fas) och elkraftteknik (som innehåller mycket hur man kopplar strömbrytare och vägguttag men även en hel del säkerhet). Men för att sedan läsa upp till AB behörighet krävs nog bra mycket mer. Har du jobbat med det hela kan man validera sina kunskaper och se vad mer som behövs, gymnasiet behöver man ju 2500 poäng och vissa kurser, men för dig kanske det inte är så mycket att läsa till från det du har.
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

Ja jag får nog göra det. Har försökt att googla men det har inte givit något.

Jag minns att vi läste om det du skrev om vägguttag och strömbrytare, men inte under vilken kurs. Det var ju så länge sedan. Kunskapen sitter där men det är lite svårt att minnas var jag lärde mig allt :) Har även läst dessa kurser:

Arbetsmiljö - Yrkesliv
Elektronik - grundkurs
Styrteknik - grundkurs
Installation och registrering

Men det är svårt att veta hur detta kan översättas till dagen krav på utbildning.

Har tyvärr inte jobbat med starkström alls i min yrkeskarriär.

Men som du sa, jag får nog kontakta ECY och höra.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

BB2 behörigheten har ju tagits bort numera.
För att få BB1 (som vanliga elektriker normalt har om de inte har den högre allmänna behörigheten) skulle du ha läst BB1 kursen i gymnasiet också. Sedan 2011 ser kurserna olika ut. Det är den teoretiska biten.
Du behöver också en praktik. Under 2 år ska du praktiskt ha jobbat allsidigt med elinstallationer.

ECY är det inte du ska kontakta. Elsäkerhetsverket är den som ger ut och bestämmer om elbehörigheterna, så ta kontakt med dom.
http://www.elsakerhetsverket.se/andra-a ... llationer/
dmiller

Inlägg av dmiller »

Dessa regler är från 2010, ganska lika de som råder idag.

Observera att det är två delar som måste uppfyllas:
1) Teori (utbildning)
2) Praktik

//Miller
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Den så kallade ”el behörigheten” är rätt dåligt formulerade krav.

Vill någon starta ett företag med rätt att utföra elinstallationer fodras personal med el behörigheten och ansvarsförsäkring för företaget.

Men behörigheten gäller för företaget ej personen med el behörigheten som är personlig.

Med en person med ”allmänna behörigheten” i ledningen ger företag rätt att debitera övriga anställd personal ”elektriker” oavsett utbildning och erfarenhet.

I teorin skall den med ”allmänna behörigheten” handleda och kontroller utförda arbeten av övriga anställd personal.........

Svaret på frågan”Kan jag bli installations-elektriker?” är ett företag
med en person med ”allmänna behörigheten” i ledningen och giltig ansvarsförsäkring kan anställd vem som helst som installations-elektriker.

Stor skiljande mot övriga arbeten som fodrar behörighet.......
I regel fodras det utbildning, godkända prov, tidsbegränsad giltighets, med mera.

Enda undantaget som jag känner till näst högsta kylbehörighet ”mindre än 500kg kylmedla fyllning” får arbeta med ”obegränsad kylmedla fyllning” om ansvarig ledare har ”högsta kylbehörighet obegränsad kylmedla fyllning” .
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så här säger elsäkerhetsverket:
"Att vara yrkesman innebär att man utför behörighetskrävande elarbeten, utan att själv vara behörig, under överinseende av en elinstallatör.
Om du utför behörighetskrävande arbete utan överinseende innebär det att du bryter mot elinstallatörsförordningen. Detta är straffbart enligt ellagen, läs mer om detta på sidan Information om regelverket. Därför är det viktigt att du i ditt arbete känner till vem som utövar överinseende över dig.
Om du som yrkesman ansöker om och får behörighet innebär det att du inte längre behöver arbeta under överinseende."
http://www.elsakerhetsverket.se/andra-a ... -yrkesman/

Du pratar om två olika saker, har du behörighet så kan du jobba med det du har behörighet i utan överseende.
Jobbar du yrkesmässigt så kan det vara bra att ha en försäkring.

Är du installatör med BB1 behörighet så får du jobba inom det den föreskriver, eller ha överinseende över andra som jobbar inom den behörigheten. Du behöver inte ha någon med A behörighet i ledningen av företaget.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

dmiller skrev:Dessa regler är från 2010, ganska lika de som råder idag.

Observera att det är två delar som måste uppfyllas:
1) Teori (utbildning)
2) Praktik

//Miller
Finns mycket där som inte stämmer.
Bla. står det att behörigheten gäller till du blir 65år. Fel numera gäller behörigheten längre. Min räcker t.ex. till jag blir 72 år.
AB H finns inte längre att få. Gamla gäller. Finns några få i Sverige som har ABH. Kommer ej ihåg om de kan räknas på en hand eller om du behöver två händer.
BB2 finns inte längre att få, men de som redan har, har kvar sin tills de försvinner av åldersskäl.

läste ej något längre......
Skriv svar