Jag tog studenten för jättelänge sedan, 1999. Jag läste elprogrammet med inriktning elektronik, det vill säga svagström. Har jobbat ca 10 år med att köra ytmonteringsmaskiner (MyData), sedan blev jag service-tekniker på Mobitec (destinationsskyltarna som sitter i bussar, x2000, spårvagnar mm. Sedan började jag som fordonselektriker/servicetekniker hos en busstillverkare och nu jobbar jag hos en av landets största "public-transport"-företag som fordons-elektriker.
Men, jag har alltid velat jobba lite mer med starkström. Jag vet inte hur kraven ser ut nu för tiden men på gymnasiet läste jag följande kurser, alla med godkänt i betyg eller mer:
Begränsad behörighet BB2
Elsäkerhet
Likström och 1-fas växelström
Växelström 3-fas
Vad behöver jag för att nu, vid 35 års ålder, kunna utbilda mig till installations-elektriker? Har inte tänkt på att utbilda mig mer för ens nu men har fått upp suget lite på senare tid.
Har tyvärr inte möjlighet (ekonomiskt, 2 barn, hus och sambo och allt vad det innebär), att säga upp mig för att börja plugga. Men jag undrar om jag är berättigad som lärling med dom kurser jag har, eller om jag behöver läsa in något mer på t.ex kvällskurser?
All info mottages varmast

Mvh Carl-Johan