Etsning av ytmonterade kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Kontakt:

Etsning av ytmonterade kretskort

Inlägg av matseng »

Hur små ledare kan kan klara av att etsa själv om man använder en vanlig laserskrivare på plastfilm?

Kan man etsa ett kort som tar SOIC 150 mil där pinnarna sitter med 1.27 mm CC eller än värre - TQFP som har pinnarna på 0.5 mm CC och pinnarna är 0.22 mm breda (smala kanske man ska säga :-) )
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Jag gjorde i förra veckan ett kort där jag monterade en pic12f675 i SOIC utförande. Gick hur bra som helst. Använde ett lager film utskriven på en HP LaserJet. Tror inte det skulle vara några större problem att ha ännu lite mindre ledare...men...pic:en är det minsta jag gjort kk till så...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

sist gjorde jag ett kort med 0,6mm lödöar med 0,3mm mellan, och ledningar som var 0,4mm. Bendelningen på kretsen var då 0,9mm. Det gick bra :) Lödningen däremot gick sådär. :p
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok, det låter ju aldeles utmärkt.

Det var många år sedan jag etsade själv nu. Det var innan laserskrivarnas tid så jag använda antingen gnuggsymboler på plastfilm, eller ibland ännu enklare - speciell tape direkt på kretskortet och sedan direktetsning. Mycket smidigt för enklare saker.

Det är dags att försöka sig på det hela nu igen tror jag.
Användarvisningsbild
Fredde

Inlägg av Fredde »

Ledningsbredd och ledningsmellanrum beror lite på hur pass noggran du själv är. Naturligtvis påverkar kvalitén på din utrustning. Jag brukar som regel köra på en ledningbredd på 0.3mm. Är det riktigt trångt kan 0.2mm fungera, men det kan skita sig då. En ledningsdelning på 0.254mm (standard i OrCad Layout) fungerar fint. Jag har märkt att om du har tunnare kopparlager kan du minska på ledningsbredd och ledningsmellanrum.

Ett tips är att köra med dubbla lager plastfilm (OH). Av naturliga skäl slipper mindre ljus igenom då. Och kom ihåg att lägga kolsidan mot laminatet.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Etsar ni med järnklorid eller natrium/amoniumpersulfat?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Etsade några kort häromdagen med ledningsbanor på 0,3mm och då använde jag mig av det där färdiga pulvret man kan köpa i röda påsar, det fungerade fint.

Jag har alltid fått för mig att man måste använda sig av en laserskrivare men så testade jag med bläckstråle och resultatet blev minst lika bra som med laser om inte bättre så jag tror jag håller mig till bläckstråleskrivaren i fortsättningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

jag etsar med natriumpersulfat.
Användarvisningsbild
ptz0n
Kontakt:

Inlägg av ptz0n »

Ritade ett kretskort för en ytmonterad maximkrets för ett tag sedan. Där jag skulle skriva ut det på plastfilmen inför etsningen så hade hälften av alla ledare "flytigt" ihop p.g.a. att de var placerade för tight... =/

Bild

Distansen mellan benen på kreten är 0.5mm någon av era skrivare som kan tänkas lyckas med detta? *hoppas*
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Vilket program har du ritat den i, är det Eagel kan jag försöka hjälpa dig.
Användarvisningsbild
ptz0n
Kontakt:

Inlägg av ptz0n »

tusse skrev:Vilket program har du ritat den i, är det Eagel kan jag försöka hjälpa dig.
Det är ritat i AutoCAD :P visste inte om att Eagle existerade fram till för ca en månad sedan... :P

Men jag har lekt lite i Eagle nu så jag skulle kunna rita om det... inte så komplicerat.. ;)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag såg att Eagle har släppt en ny version av sitt program v4.11. Dom har tagit med läggt till flera bra funktioner också verkar det vara mer stailt än den gammla versionen.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag kan också prova att skriva ut det men det skulle vara fint ifall du gjorde en Eagle fil.
Skriv svar