Etsning av ytmonterade kretskort
-
- Kontakt:
Etsning av ytmonterade kretskort
Hur små ledare kan kan klara av att etsa själv om man använder en vanlig laserskrivare på plastfilm?
Kan man etsa ett kort som tar SOIC 150 mil där pinnarna sitter med 1.27 mm CC eller än värre - TQFP som har pinnarna på 0.5 mm CC och pinnarna är 0.22 mm breda (smala kanske man ska säga :-) )
Kan man etsa ett kort som tar SOIC 150 mil där pinnarna sitter med 1.27 mm CC eller än värre - TQFP som har pinnarna på 0.5 mm CC och pinnarna är 0.22 mm breda (smala kanske man ska säga :-) )
-
- Kontakt:
Ok, det låter ju aldeles utmärkt.
Det var många år sedan jag etsade själv nu. Det var innan laserskrivarnas tid så jag använda antingen gnuggsymboler på plastfilm, eller ibland ännu enklare - speciell tape direkt på kretskortet och sedan direktetsning. Mycket smidigt för enklare saker.
Det är dags att försöka sig på det hela nu igen tror jag.
Det var många år sedan jag etsade själv nu. Det var innan laserskrivarnas tid så jag använda antingen gnuggsymboler på plastfilm, eller ibland ännu enklare - speciell tape direkt på kretskortet och sedan direktetsning. Mycket smidigt för enklare saker.
Det är dags att försöka sig på det hela nu igen tror jag.
Ledningsbredd och ledningsmellanrum beror lite på hur pass noggran du själv är. Naturligtvis påverkar kvalitén på din utrustning. Jag brukar som regel köra på en ledningbredd på 0.3mm. Är det riktigt trångt kan 0.2mm fungera, men det kan skita sig då. En ledningsdelning på 0.254mm (standard i OrCad Layout) fungerar fint. Jag har märkt att om du har tunnare kopparlager kan du minska på ledningsbredd och ledningsmellanrum.
Ett tips är att köra med dubbla lager plastfilm (OH). Av naturliga skäl slipper mindre ljus igenom då. Och kom ihåg att lägga kolsidan mot laminatet.
Ett tips är att köra med dubbla lager plastfilm (OH). Av naturliga skäl slipper mindre ljus igenom då. Och kom ihåg att lägga kolsidan mot laminatet.
Etsade några kort häromdagen med ledningsbanor på 0,3mm och då använde jag mig av det där färdiga pulvret man kan köpa i röda påsar, det fungerade fint.
Jag har alltid fått för mig att man måste använda sig av en laserskrivare men så testade jag med bläckstråle och resultatet blev minst lika bra som med laser om inte bättre så jag tror jag håller mig till bläckstråleskrivaren i fortsättningen.
Jag har alltid fått för mig att man måste använda sig av en laserskrivare men så testade jag med bläckstråle och resultatet blev minst lika bra som med laser om inte bättre så jag tror jag håller mig till bläckstråleskrivaren i fortsättningen.
Ritade ett kretskort för en ytmonterad maximkrets för ett tag sedan. Där jag skulle skriva ut det på plastfilmen inför etsningen så hade hälften av alla ledare "flytigt" ihop p.g.a. att de var placerade för tight... =/

Distansen mellan benen på kreten är 0.5mm någon av era skrivare som kan tänkas lyckas med detta? *hoppas*

Distansen mellan benen på kreten är 0.5mm någon av era skrivare som kan tänkas lyckas med detta? *hoppas*