Mönsterkortstillverkning?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mönsterkortstillverkning?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har i många år funderat kring mönsterkortstillverkning.

Såhär ser jag det:

1. Virning är suveränt när det gäller digitala kretsar, mindre bra när det gäller analoga (men funkar faktiskt då också).
2. Virning är faktiskt en rätt dyr metod (socklar kostar t.ex över 20 spänn styck)
3. Det är omständigt men pyssligt att kapa till och skala egna virtrådar (finns säkert att få färdigkapade dock)
4. Experimentkort suger. Öar är dom enda experimentkorten jag gillar. Men det blir aldrig riktigt bra.
5. PCB-program är ofta krångliga och svåra att lära sig.
6. Att sedan lägga ut dessa Gerber-filer är DYRT.
7. Ambitiösa planer kräver mer än gnuggsymboler (som dock är underbart roligt men föga smidigt eller lukrativt)
8. Fotoresist är attraktivt. Men mest attraktivt vad gäller ytmonterat för annars blir det en jävla massa borrande.
9. Det är enkelt att bygga sig en exponeringsapparat för fotoresist.
10. Man kan göra det själv och fotoresistlaminat är BILLIGA.

Eftersom jag försöker röra mig från ren amatör till lite av ett proffs utan att ruinera mig på kuppen tror jag faktiskt jag kommer välja fotoresist-metoden.

Vad tycker ni?

MVH/Roger
PS
Frågan är bara hur jag ska skapa fotoresist-maskarna. Men det får nog bli kära gamla MS Paint som vanligt :D

Eftersom jag gillar gnuggsymboler så kvarstår faktiskt en variant där man gnuggar på en typ overhead-folie, kopierar den så att den blir mer robust och sedan använder fotoresist-metoden. Det enda problemet jag ser med detta är att det nuförtiden nog är rätt svårt att överhuvudtaget få tag i gnuggsymboler :)
thebolt

Re: Mönsterkortstillverkning?

Inlägg av thebolt »

Jag förstår inte hur du kan tycka det dock med de möjligheter till kinesisk tillverkning som finns även för oss på hobby-nivå.. 10st kort (iofs <50x50mm, men i min värld är det massor av yta) för under $30 med snabb-frakt, mindre med slöfrakt. Tror inte du kommer undan billigare om du kör hemma i källaren.. och då är kines-korten iaf 2-lagers.

-M
bearing

Inlägg av bearing »

Inlärningströskeln för schema/pcb-program är inte så stor att det blir värt att sitta och klicka ut pixel för pixel i paint.
Med hjälp av en "tutorial" i pdf kommer man ganska fort igång.

Men jag fick en idé baserat på att du gillar gnuggsymboler. Om du har tillgång till en kopiator som klarar A2, skulle du ju kunna rita SMD-layouter för hand i stor skala på ett A2 och sedan förminska ned i kopiatorn till naturlig skala när du överför till overheadfilmen.
Senast redigerad av bearing 14 maj 2014, 22:31:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle inte påstå att det är alls särskilt svårt att lära sig något eCAD, men det gör livet så väldigt mycket enklare.

Har du installerat något och provat någon gång?
Där är egentligen inte så jättemycket med det, om man inte vill. Mest gräva i biblioteken för att hitta de komponenter man vill ha, trycka ut dem på plats och rita ledare mellan dem. Sen finns det ju klart en väldig massa mer funktioner, men om man inte vill så måste man inte använda dem.
Sen när du ritat ditt schema så för du bara över det till PCB-delen av CAD-programmet där du får upp alla footprints med "ratlines" mellan allt som ska kopplas samman. Där är det bara att flytta runt på komponenterna till lämpligaste platser och dra ut ledare mellan dem efter vad ratlines'en visar. Betydligt enklare än att göra det för hand!
Och även där, finns ju många funktioner och inställningar, men du måste inte använda dem för enklare saker.

Lizerdboy här på forumet har ju gjort en riktigt bra tutorial på svenska för DipTrace, det kanske kunde vara värt att kolla på?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ja, jag hör vad ni säger.

Och det är bra saker ni säger.

Men jag är allergisk mot datorprogram :)

Har nyligen installerat jobbets PADS (Mentor Graphics) och hur lätt var det att använda, tror ni?

En väldans massa funktioner som likt träden skymmer skogen gjorde så att det mest basala inte gick att förstå sig på (läs 2-lagers EU).

Fast ärligt talat är det sällan applikationerna det är fel på utan mitt totala oförstånd vad gäller Windows-applikationer.

Jag suger helt enkelt vad gäller datorer!

MVH/Roger
PS
Jag tror det beror på att jag inte vågar/vågat leka med datorer. Detta helt enkelt av rädsla för att komma åt nån inställning som jag sedan inte kommer kunna ändra tillbaka (jag ogillar således starkt tvångsmässiga "uppgraderingar"). Barn skiter ju i sånt, därför kommer dom bli hejdundrandes duktiga på datorer!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

thebolt skrev:
Jag förstår inte hur du kan tycka det dock med de möjligheter till kinesisk tillverkning som finns även för oss på hobby-nivå.. 10st kort (iofs <50x50mm, men i min värld är det massor av yta) för under $30 med snabb-frakt, mindre med slöfrakt. Tror inte du kommer undan billigare om du kör hemma i källaren.. och då är kines-korten iaf 2-lagers.

-M
Får man fråga hur du gör och vilket CAD-program du använder?

Uttalandet är förresten ett indirekt citat av en kollega som påstår att 10st små DIL CPLD-kort (~40X80mm) skulle kosta 5000:- bara i tillverkning. Sen är lödningen av dessa speciella kretsar mycket svår så eventuellt behöver man lägga ut den biten också (men då menar jag eventuellt). 2-lagers är önskvärt men inget måste.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

De flesta som jobbar inom konstruktion och inte har koll på hobbymarknaden idag känner förmodligen inte till de billiga kinesiska tillverkarna. Ska du ha någon svensk att tillverka så ja, då är det de summorna det rör sig om.

Men du kan beställa ifrån tex. http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... yping.html väldigt billigt. Behövs inget "speciellt" program eller så, man skickar bara gerbers som till vilken tillverkare som helst.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

https://oshpark.com/ är ett anat populärt ställe, $5 / sqr inch och då får man 3 kopior av allt man beställer. Tycker jag ändå är helt klart prisvärt.
Personligen använder jag Eagle för att göra mina kretskort och det var (enligt mig) sjukt enkelt att lära sig grunderna där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för tipset, Virror!

Eagle vet jag en annan EF-bekant pratat gott om. Såg tom att det programmet kunde hantera rör. Inte så intressant ur PCB-synvinkel (då rör helt enkelt ska luftbyggas) men dock värt att notera.

Tror faktiskt jag tom har laddat ner Eagle i samband med vår diskussion.

Återstår bara min nojja över att inte installera "onödiga" och kanske skadliga program i min för närvarande mycket stabila PC.

MVH/Roger
bearing

Inlägg av bearing »

Sätt en återställningspunkt innan du installerar Eagle :D
Eagle är långt ifrån ett sånt där program som gör datorn slö eller full av skadliga program.

Om du skulle råka göra någon dålig inställning i Eagle som du inte hittar igen, kan du säkert få hjälp här=)
Eller gå tillbaka till återställningspunkten och börja om=)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

:D

Jag vet att jag bara är nojjig men för "skoj" skull, orkar du förklara hur man sätter en återställningspunkt?

Vänligen förklara då som om jag vore ett barn (som dock paradoxalt nog säkerligen är mycket bättre på PC än vad jag är :D)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Pads är nog inte det enklaste programmet att börja med ja. Eagle är mycket enklare :)
bearing

Inlägg av bearing »

Jag misstänker att du har Windows 7, och det har inte jag, så jag vet inte själv hur man gör.
Men jag ser att Microsoft har en bra guide, här:
http://windows.microsoft.com/sv-se/wind ... tore-point
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Man ska inte svära i kyrkan :)

Jag kommer aldrig byta ut min XP. Over my dead body :D

Som tur är har jag tom kompletta CD-skivor då denna dator kom med det förhatliga Vista som jag genast nergraderade ifrån.

MVH/Roger
bearing

Inlägg av bearing »

Aha, jag har också XP!
Dock Engelskt, men det här borde vara enkelt att översätta:

Klicka på Startmenyn, Program, Tillbehör, Systemverktyg och Systemåterställning
Välj Skapa återställningspunkt, och tryck Nästa
Skriv ett namn, t.ex. "Innan Eagle", och tryck Skapa
Skriv svar