Jag har i många år funderat kring mönsterkortstillverkning.
Såhär ser jag det:
1. Virning är suveränt när det gäller digitala kretsar, mindre bra när det gäller analoga (men funkar faktiskt då också).
2. Virning är faktiskt en rätt dyr metod (socklar kostar t.ex över 20 spänn styck)
3. Det är omständigt men pyssligt att kapa till och skala egna virtrådar (finns säkert att få färdigkapade dock)
4. Experimentkort suger. Öar är dom enda experimentkorten jag gillar. Men det blir aldrig riktigt bra.
5. PCB-program är ofta krångliga och svåra att lära sig.
6. Att sedan lägga ut dessa Gerber-filer är DYRT.
7. Ambitiösa planer kräver mer än gnuggsymboler (som dock är underbart roligt men föga smidigt eller lukrativt)
8. Fotoresist är attraktivt. Men mest attraktivt vad gäller ytmonterat för annars blir det en jävla massa borrande.
9. Det är enkelt att bygga sig en exponeringsapparat för fotoresist.
10. Man kan göra det själv och fotoresistlaminat är BILLIGA.
Eftersom jag försöker röra mig från ren amatör till lite av ett proffs utan att ruinera mig på kuppen tror jag faktiskt jag kommer välja fotoresist-metoden.
Vad tycker ni?
MVH/Roger
PS
Frågan är bara hur jag ska skapa fotoresist-maskarna. Men det får nog bli kära gamla MS Paint som vanligt

Eftersom jag gillar gnuggsymboler så kvarstår faktiskt en variant där man gnuggar på en typ overhead-folie, kopierar den så att den blir mer robust och sedan använder fotoresist-metoden. Det enda problemet jag ser med detta är att det nuförtiden nog är rätt svårt att överhuvudtaget få tag i gnuggsymboler