Initialt tittade jag på fräsar i A4-storlek men gick snabbt över till A3. Därefter började jag snegla på 600x400mm eftersom jag ser att det kan bli en del fräsning i plywood och MDF till diverse projekt i mitt snickeri. Större än så får inte plats i verkstaden. En stor fräs måste vara av portaltyp p.g.a. platsbrist. En mindre kan mycket väl få ha fast portal även om jag har någon mental aversion mot det.
Med ovanstående begränsningar hittade jag två rimliga alternativ, nämligen ett hemmabygge eller en naken 6040-kinaram som sedan bestyckas med egna motorer, spindel, drivare och kontroller.
Tyvärr inser jag att man måste ha en fräs för att bygga en fräs

I stället har jag nu börjat fundera på att köpa en vettig skapligt färdig fräs som garanterat klarar aluminium tillräckligt bra för att i förlängningen bygga en större fräs med riktigt bra komponenter. Fördelen är då att man även har tid att fynda komponenter under en längre tid utan att fortfarande sitta där utan maskin.
Tänker jag fel när det kommer till hemmabygge? Mina krav är rätt höga - ska det investeras en massa tid ska det fan bli bra!
Är det någon som har erfarenhet eller kommentarer på denna färdiga ram?
http://www.ukcnc.info/forums/2012cncmachine.php
Tycker mig (som oerfaren inom området) identifierat några mindre optimala designval men på det stora hela inbillar jag mig att den är stöddigare än de vanliga småmaskinerna. Ser framför mig att en sådan kompletteras med större vattenkyld spindel, Geckodrivare och smoothstepper.
Vad finns det för rimliga alternativ? Finns mycket på andra sidan pölen men då sticker priserna också.