Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Esundquist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 februari 2014, 21:04:56
Ort: Horn

Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Esundquist »

Hej ny här men jag har haft väldigt mycket nytta av dethär eminennta forum. Jag skulle behöva eran hjälp med att knåpa ihop ett tändsystem som inte har någon fördelare, det finns ingen möjlighet att montera någon heller.
Det sitter en vevaxelgivare sim läser ett 60-2 trigger hjul inbyggt i motorn och jag har en wastefire tändspole som hör till motorn original. Finns det någon som har några ideer?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Icecap »

Välkommen.

Det hela kan summeras till en enda sak: kan du på något vis få ett "nollpunkt" som kan ge ventilställningen?
Eller är det en tvåtakt?

I vilket fall som helst måste man ha en indikering av ett nollpunkt, det behöver inte vara TDC men något som antingen ger ventilställningen vid 4-takt eller något som kan ge ett känd punkt på rotationen vid 2-takt.

Resten är inte så svårt men det innebär en µC i någon form.

Jag har förvisso bygge ett tändsystem med elektronisk retardation av tändningen med analoga kretsar men numera är en µC mycket bättre till detta.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Nja. om han kör wasted fire klarar han sig utan kamaxelgivare då han tänder på 1:a och 3:e cylindern samtidigt varesig vilken av dom som är i avgas eller kompressionstakten (Ja om tändföljden är 1342)
Esundquist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 februari 2014, 21:04:56
Ort: Horn

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Esundquist »

Der är en 16ventilers fyrtaktare. Behöver jag ha kamaxel givare vid användning av wastefire? Den givaren finns på motorn båda givarna är 3 stiftade. Förstog ca det av din text, tack så mycket för snabbt svar !
Esundquist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 februari 2014, 21:04:56
Ort: Horn

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Esundquist »

Tommy_Naseem skrev:Nja. om han kör wasted fire klarar han sig utan kamaxelgivare då han tänder på 1:a och 3:e cylindern samtidigt varesig vilken av dom som är i avgas eller kompressionstakten (Ja om tändföljden är 1342)
Tändföljden är 1342 det jag behöver hjälp med är någonting som kan behandla vevaxel givarens signaler till tänd impulser.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av bearing »

60-2 tandhjul sitter på de flesta bilar. Mikrokontroller känner absolutpositionen när den passerar en tand som skiljer sig från övriga.

Esundquist, är tändspolarna avsedda för CDI, eller är de av vanlig 12V flyback-konstruktion?

Kan du programmera mikrocontrollers?
Det är inte så svårt att få till ett enkelt robust program för tändsystem ifall tändningen inte behöver ändras p.g.a gaspådrag och liknande. Utan endast varvtalet. Se exempel här:
http://ot40.com/cdi_ignition.htm

Ifall programmet behöver vara mer avancerat är en förutsättning att du kan programmera mikrocontrollers.

Varför använder du inte ett färdigt system, eller halvfärdigt som t.ex. megaspark eller liknande?
Esundquist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 februari 2014, 21:04:56
Ort: Horn

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Esundquist »

Jag har kollat på flera färdiga koncept men alla dom kostar skjortan så tänkte att det kan va lönt att höra med er. Mickroconrtrollers har jag nog inte ens sett någon, tändspolen fungerar som en gammal hederlig dubbel spole +&- matning på tändnings ström och jordar när gnista ska alstras. Behöver endast ha så att den följer en tändkurva som kan "mappas"

Edit: kollade på megaspark lite snabbt nu och det var avsett för fördelare så det fungerar inte.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av bearing »

Det finns andra produkter som är baserade på megasquirt som kan göra det du vill. Det finns många varianter att välja på, och jag är inte så insatt. Tror att ett system kostar mellan 2000 och 4000kr.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av bearing »

Hittade "Megajolt Lite Jr", som är avsett att användas tillsammans med Ford EDIS-tändmoduler.
http://www.autosportlabs.net/Megajolt_Lite_Jr.
http://www.autosportlabs.com/product-ca ... -ignition/

Bild
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Noxin »

http://www.ignitech.cz
Oslagbart pris för fantastiska system.
Esundquist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 februari 2014, 21:04:56
Ort: Horn

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Esundquist »

Kontaktade deras åf idag och dim skulle kolla om don hadde någonting som passar mina behov tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Noxin »

Menar du Ignitechs ÅF? Vem är det?
Vafalls? Enklast är att handla från dem direkt.
Esundquist
Inlägg: 6
Blev medlem: 3 februari 2014, 21:04:56
Ort: Horn

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av Esundquist »

Vmr.com tror jag att det va. Jag det kanske är lättare jag ska kolla ikväll tack!
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av stoffe »

Ang MegaJolt, det bygger på EDIS och EDIS har 36-1 triggerhjul och inte 60-2 som trådskaparen har.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Re: Tändsystem utan fördelare 4cyl motor.

Inlägg av mrMagoo »

Nu har du ju hittat en lösning men Secu3 kunde ju varit ett alternativ annars
http://secu-3.org/?lang=en
Skriv svar