Använda nätverkskabel för telefoni?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Använda nätverkskabel för telefoni?

Inlägg av jesse »

Jag har ett antal färdigdragna nätverkskablar i lägenheten som går mellan de olika rummen. Nu vill jag kunna koppla in en telefon via en sådan kabel. Det fungerar ju bra bara jag gör ett par "adapterkablar" RJ12 --- RJ45. Men jag vill inte att man riskerar att förstöra något om man t.ex råkar koppla in en dator/nätverkskort/TV-box istället för en telefon i ena änden. Har man klåfingriga barn eller gäster i lägenheten så vet man ju aldrig vad de kopplar in i uttagen, om kontakterna passar. Vilka trådar i nätverkskabeln är smartast att använda i så fall? Jag behöver bara använda två trådar. Det kan väl bli en ganska bra spänning när det "ringer"?

Förr var det ju upp till 110 volt (20 Hz AC) från telestationen. Men jag ska koppla telefonen till en sådan här gateway med telefonuttag:
Bild

Används verkligen alla åtta trådar i nätverkskabeln eller är det vissa som är N.C? Det verkar finnas en hel del olika alternativ när man försöker titta på pinout för dessa där alla åtta trådar används. Det vanligaste verkar dock vara att bara fyra ledare används:

Bild

Om jag tolkar denna sida rätt, så är alltså pinnarna 4,5,7 och 8 oanslutna om man inte kör Gigabit? Borde man kunna ansluta pinne 4 och 5 för att minimera risken för brända nätverkskort? Eller man kanske inte ska ta för givet att dessa är oanslutna?

Man utnyttjar ju pinne 4+5 och 7+8 till "power over ethernet".... så det borde kanske vara fritt fram att lägga på vad som helst på dessa.... (ett alternativ för 230 V AC kanske :twisted: (skämt!) )

Dock vill man ju använda sig av ett tvinnat par eftersom det trots allt är en analog signal. Inget annat än telefonen kommer att vara anslutet till kabeln, dvs. ingen data.
Senast redigerad av jesse 24 september 2013, 20:22:14, redigerad totalt 2 gånger.
Jan K

Re: Använda nätverkskabel för telefoni?

Inlägg av Jan K »

Jo, det normala är att pinne 4 och 5 används för analog telefoni.
Muppis

Inlägg av Muppis »

En RJ12-hane passar väl i en RJ45 hona? Du borde inte behöva några adapterkablar alls.

För att minimera risker för trasiga enheter i änden kan det vara lämpligt att tex skriva telefon på uttagen kopplade till telenätet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Att köra in en RJ12 i en RJ45 funkar, men risken är att man sabbar uttaget efter som några stift trycks onormalt högt upp av RJ12an. Men vill man för alltid ha en rj12 i uttaget är det bara att köra..
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nej, jag vill absolut inte sabba några stift. Om det är så så gör jag hellre ett par adapterkablar. Det är ju bara att pressa på kontakterna så är det klart (bortsett från att jag just nu befinner mig 40 km ifrån mina verktyg).
Nerre

Inlägg av Nerre »

De pinnarna är kanske inte "oanslutna" utan snarare oanvända. I alla fall i switch-änden. Detta eftersom om man har en kabel för uplink så används de pinnarna och de flesta switchar idag har autosense för uplink på alla portar (äldre switchar hade ofta en dedikerad uplink-port som man dessutom fick ställa om manuellt).

Men såvitt jag förstått är det fullt normalt att använda vit-blå för vanlig telefon, det är väl t.o.m. så att det från början var avsett för det.

(Det finns väl formellt sett två sätt köra uplink: Antingen med rak kabel och ena porten omställd, eller så kör man med korsad kabel.)
Skriv svar