Enligt beskrivningen så verkade allt fungera men den spottade ur sig ett antal felkoder vid självtest, och hade inte gått igenom kalibrering...
Mycket riktigt, när jag fick hem den så körde jag några enkla funktionstester och fick vettiga värden på spänning, ström och resistans, men ett antal fel på självtesterna. Intressant nog fick jag ett par färre än vad som radades upp i annonsen så den hade väl redan börjat laga sig själv

Senaste kalibreringen gjordes 2010 enligt kalibreringsmenyn, och att döma av datum på kretsarna inuti så tillverkades den någon gång andra halvan av 93 eller så. Tiden däremellan verkar spenderats i någon ganska skitig miljö att dömma av utseendet på både insidan och utsidan. Konstruktionen med fläktkylning känns lite tveksam för ett precisionsinstrument, även om de känsliga analoga delarna täcks av ett stort inre skal...
Jag plockade isär hela burken, och tvättade av alla mekaniska delar. Började sen inspektera kretskorten lite närmare...
Trots att större delen som sagt täcks av ett plastskal så hade en del damm tagit sig in. Det såg också ut som det fanns någon beläggning runt vissa kretsar (flussrester?)
Gjorde rent med lite tryckluft och PCB cleaner...
Elyterna på kortet såg OK ut på avstånd, men om man tittade noga så fanns det tecken på ett fall av kondinginkontinens...
Blä...
Den kondingen som läckt har en annorlunda konstruktion jämfört med resten, och var tillverkad 91 (resten 92/93).
Ett par dioder intill var också drabbade, men för övrigt ingen större skada på kortet...
Plockade ihop en tillfällig ersättning för C114, och satte tillbaks resten av kondingarna och de två dioderna efter att ha kollat att de verkade OK (nya ersättare för allihop är beställt, men orkade inte vänta).
Et volia! Inga mer felkoder...
Planen nu är att verifiera alla funktioner och kalibrera den, och under förutsättning att allt ser bra ut kanske fräscha upp den lite med en ny/nyare display och bananjack. Kanske en hel frontpanel...
Displayen ser inte så dålig ut som bilden nedan visar, det är mer en effekt av slutartiden, men vissa segment är klart "inbrända" som välanvända VFD:er brukar vara...
To be continued...