Keithley 2001 (reparation av bänkmultimeter)

cyr
Kontakt:

Keithley 2001 (reparation av bänkmultimeter)

Inlägg av cyr »

"Råkade" köpa en defekt Keithley 2001 bänkmultimeter på ebay UK för ett par veckor sen...

Enligt beskrivningen så verkade allt fungera men den spottade ur sig ett antal felkoder vid självtest, och hade inte gått igenom kalibrering...

Mycket riktigt, när jag fick hem den så körde jag några enkla funktionstester och fick vettiga värden på spänning, ström och resistans, men ett antal fel på självtesterna. Intressant nog fick jag ett par färre än vad som radades upp i annonsen så den hade väl redan börjat laga sig själv :)

Senaste kalibreringen gjordes 2010 enligt kalibreringsmenyn, och att döma av datum på kretsarna inuti så tillverkades den någon gång andra halvan av 93 eller så. Tiden däremellan verkar spenderats i någon ganska skitig miljö att dömma av utseendet på både insidan och utsidan. Konstruktionen med fläktkylning känns lite tveksam för ett precisionsinstrument, även om de känsliga analoga delarna täcks av ett stort inre skal...

Jag plockade isär hela burken, och tvättade av alla mekaniska delar. Började sen inspektera kretskorten lite närmare...
Trots att större delen som sagt täcks av ett plastskal så hade en del damm tagit sig in. Det såg också ut som det fanns någon beläggning runt vissa kretsar (flussrester?)
D7K_6873.JPG
Gjorde rent med lite tryckluft och PCB cleaner...

Elyterna på kortet såg OK ut på avstånd, men om man tittade noga så fanns det tecken på ett fall av kondinginkontinens...
D7K_6891.JPG
Blä...
D7K_6894.JPG
Den kondingen som läckt har en annorlunda konstruktion jämfört med resten, och var tillverkad 91 (resten 92/93).
D7K_6896.JPG
Ett par dioder intill var också drabbade, men för övrigt ingen större skada på kortet...
D7K_6898.JPG
Plockade ihop en tillfällig ersättning för C114, och satte tillbaks resten av kondingarna och de två dioderna efter att ha kollat att de verkade OK (nya ersättare för allihop är beställt, men orkade inte vänta).

Et volia! Inga mer felkoder...
D7K_6899.JPG
Planen nu är att verifiera alla funktioner och kalibrera den, och under förutsättning att allt ser bra ut kanske fräscha upp den lite med en ny/nyare display och bananjack. Kanske en hel frontpanel...
Displayen ser inte så dålig ut som bilden nedan visar, det är mer en effekt av slutartiden, men vissa segment är klart "inbrända" som välanvända VFD:er brukar vara...
D7K_6901.JPG
To be continued...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders Olsson

Re: Keithley 2001 (reparation av bänkmultimeter)

Inlägg av Anders Olsson »

Reparerade själv en liknande Keithley för ett tag sedan: http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=347
Samma problem med kassa kondingar. Alltid trevligt när felet är såpass enkelt :)
YngLi

Inlägg av YngLi »

Nichicon VZ står det på den, Jag köpte ett begagnat labbaggregat där var det en Nichicon kondensator som hade givit upp (1 av 6), den som börjat läcka var den som var av en annan modell (samma märke men med lite mindre fysiska mått).
Har monterat en hel drös Nichicon PW kondensatorer på några kort, man får väl hoppas de klarar sig.
http://www.nichicon.co.jp/english/produ ... pict_f.htm
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Alla elyter på kortet var Nichicon VZ, den som hade läckt var en äldre årgång och annorlunda konstruerad (ingen tjock "plugg" i botten). Tror inte Nichicon överlag är dåliga kondingar.

Även den som hade läckt mätte någorlunda OK för övrigt (c:a 400uF och 100mOhm ESR, skulle vara 470uF), men kondensatorjuice på kortet är aldrig bra...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Skruvade ihop maskinen tillfälligt idag så att den är skärmad och når korrekt arbetstemperatur, och jämförde lite mot "lillebror".

Lillebror är en 2015, som är en 2000 fast med ett extra kort som kan göra mätningar av distortion i audio-området. Keithley 2000 är i sin tur deras motsvarighet till HP/Agilent 34401A ungefär.

Efter att båda fått värme upp någon timme så verkar de matcha tämligen bra på DC volt. Min spänningskälla är egentligen inte tillräckligt stabil för att mäta på ppm-nivå, men jag lät båda instrumenten ta medelvärde över c:a 5 minuter, och diffen blev 6 uV på 10V, eller 0.6ppm!
D7K_6903.JPG
Osäkerheten (ett år efter kal.) enligt spec är runt 30 ppm för båda, men det inkluderar ett temperaturspann och en massa andra faktorer så det är väl förväntat att de matchar betydligt bättre. Jag tror de båda använder (selekterade) LM399 som spänningsreferens, samma som sitter i t.ex. HP3457A och 34401A och känd för att åldras väl...

Resistans diffar lite mer, runt 20-30ppm, men det är fortfarande väl inom spec (c:a 50 resp. 100ppm). Motstånden är 0.01% och 1ppm/C tempco.
D7K_6904.JPG
D7K_6906.JPG
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man skall inte ropa hej, eller hur var det nu?

Jag *tror* det är något mer skumt med apparaten, det verkar vara lite väl brusiga/instabila mätvärden på åtminstone 20VDC-området.

Bilden nedan är spänningen på ett 3-cells LiFe-batteri loggad på båda mätarna över en period på ett antal timmar. Varje markering på Y-axeln är tio "counts" på 2001:an i 7.5-siffrors läge, och ett count på 2015 (som dock lämnar högre upplösning än så över GPIB som ni kan se).
20vdcnoise.png
Har lite brist på stabila saker att mäta, men det verkar vara betydligt bättre på t.ex. 2VDC och resistans, med samma eller lägre brus på 2001:an jämfört med 2015.

Har kikat lite mer i servicemanualen, och medan scheman saknas helt så finns det en del funktionsbeskrivningar som är intressanta. Det verkar som just 20VDC använder en annan signalväg än praktiskt taget alla andra mätområden, mellan ingångsbufferten och ADC-drivaren. Antingen är någon komponent där inte riktigt frisk, eller så är maskinen bara dåligt konstruerad (hoppas på det förstnämnda).
mountaindude

Inlägg av mountaindude »

cyr skrev:"Råkade" köpa en defekt Keithley 2001 bänkmultimeter på ebay UK för ett par veckor sen...

Enligt beskrivningen så verkade allt fungera men den spottade ur sig ett antal felkoder vid självtest, och hade inte gått igenom kalibrering...

Mycket riktigt, när jag fick hem den så körde jag några enkla funktionstester och fick vettiga värden på spänning, ström och resistans, men ett antal fel på självtesterna. Intressant nog fick jag ett par färre än vad som radades upp i annonsen så den hade väl redan börjat laga sig själv :)

Haha, en sådan liten värld. Jag var med och bjöd på den... och grämde mig att den gick för billigt. Hade också tanken att det där kan inte vara så svårlagat och att kondingarna var huvudmisstänkta.

Hur som helst - kul att du fick igång den!
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ah, där ser man!

Den gick upp typ 100 pund de sista 30 sekunderna, var det ditt fel? :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> och grämde mig att den gick för billigt.

Kanske läge att lägga ett (nytt) bud direkt till cyr ? :-)
mountaindude

Inlägg av mountaindude »

cyr skrev:Ah, där ser man!

Den gick upp typ 100 pund de sista 30 sekunderna, var det ditt fel? :D

Mjae, kanske delvis, men jag la nog bara ett bud tror jag. Har för mig att det var fler som budade där på slutet (brukar ju vara så, på gott och ont).
Skriv svar