Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av Jine »

Hej!

Till att börja med vill jag gärna fråga om det finns något bättre forum än EF för RF-frågor? Då jag har en hel del till ett projekt jag sysslar med.
Det handlar inte om amatörradio, men kan tänka mig att det folket kanske är en bättre målgrupp - förslag?

I vilket fall som helst så försöker vi här först, då EF är mitt andra hem på internet ;)

Hur hanterar man kollisioner bäst (om det ens är ett problem?) när man har fler än en sändare på samma frekvens(er)?
Sändarna kommer inte sända konstant, utan bara då och då (säg med 30s intervall). Det rör sig om relativt lite data i relativt låg hastighet (för att spara ström).

Låt oss säga att vi har 100 sändare och 100 mottagare på samma band, där alla sänder med slumpad 30s intervall, hur katastrofalt dåligt kommer det fungera i praktiken?
Det är inget känsligt eller kritiskt, så det "gör" inget om alla sändningarna inte kommer fram - så länge ett "par" av dom gör det. Kommer alla sändarna störa ut varandra? Kommer först-till-kvarn att lyckas med hela sändningen, eller kommer andra sändarna störa ut all kommunikation? Vad händer egentligen?

I dagsläget har jag tittat mest på Silicon Labs EZRadio / EZRadioPRO serier, t.ex. Si406x och liknande.
http://www.silabs.com/products/wireless ... i406x.aspx

Tilläggas kan vara att jag är rätt ny inom dessa områden, då jag tidigare inte labbat mer än någon enstaka gång med ett par NEXA-enheter.

Jag vet att det är vagt beskrivet, men då det är en produktidé är det småkänsligt.
Tacksam för all input/pdf:er/data/whatever jag kan få.

Mvh Jim
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av victor_passe »

kolla på ortonormal kodning på datan, då går det.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av Jine »

Googlade lite snabbt på det utan några direkta klara resultat, du får väldigt gärna förklara närmare om du har lust/tid... :oops:

/ Jim
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av victor_passe »

http://en.wikipedia.org/wiki/Code_divis ... ple_access
Där står en del. Har lite ont om tid just nu.
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av floppen »

Hej

Spontant skulle jag säga nej till denna radio i detta fall.
Är det långa avstånd?
Varför 433MHz?
Tycker du bör titta på en transiver istället, Då kan du se om det är ledigt innan du sänder och du kan undvika kollisioner.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av Jine »

Relativt korta avstånd, säg < 100m där noderna är spridda lite hur som helst på 0.01km2.
Antalet noder kan skifta mellan 2 och en hel del. Låt oss ta exemplet över att det är sensorer och datainsamling det rör sig om, som sedan distribueras till övriga enheter.

Produkten kommer vara baserad på en transceiver, men jag tog RF-sändaren som exempel bara... :)
Hur skulle det hjälpa i praktiken?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av SM7CZR »

Om vi talar om exakt samma frekvens så är det troligen den starkaste som vinner, oavsett modulationsinnehållet.
DanG
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 januari 2013, 10:22:32

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av DanG »

Hej!

Hinner tyvärr inte fördjupa mig men ethernet avsåg från början kunna bäras m.h.a radio, varför man löste problemet med att noder kolliderar samt att noder "går in & ut ur nätet"

Kolla CSMA/CD!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carrier_Se ... ple_Access

Lycka till!!

M.v.h DanG
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av floppen »

SM7CZR skrev:Om vi talar om exakt samma frekvens så är det troligen den starkaste som vinner, oavsett modulationsinnehållet.
Detta är tveksamt, Troligtvis blir det bara skit. Kanske om den ena är betydligt svagare.

Du vet väll hur du själv fungerar jobbigt att lyssna på två som talar samtidigt, Som människa och "väl"uppfostrad så har jag vett nog att hålla tyst tills den andra talat färdigt.
Utan detta så kommer du troligtvis störa ut pågående sändning samt din egen, har du bara några få enheter så fungerar det nog men när du går upp i antal blir det kaos.

Det låter som du försöker göra ett point to multipoint nät kanske ett mesh.
Har du erfarenhet av radioprotokoll?
Om inte så tycker jag du skall ta en titt på typ zigbee eller något annat enklare, finns från typ alla som säljer radio.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av B1n4ry »

DanG är ju lösningen på spåret här tror jag... =)

CDMA/CD är helt klart rätt väg att gå!

Även om man som någon skrev har en tranceiver och kan lyssna och se om kanalen är ledig så finns det en rätt stor sannolikhet att en sändare har hunnit börja sända innan du själv hinner börja sända men efter att du kollat om kanalen är ledig. CDMA/CD löser detta genom att enkelt förklarat låta sändarna vänta en slumpvis vald tid efter en kollision.

Du kan ju också snegla lite på APRS i amatörradiovärlden... Det är ett relativt enkelt paketbaserat system som nog hanterar ditt problem ganska bra. Dessutom hanterar det repetering av signalen så att alla noder kan nå varandra m.m.

//B1N4RY - SA6BPC
floppen
Inlägg: 109
Blev medlem: 14 september 2012, 13:28:32

Re: Kollisionshantering vid flertalet RF-sändare (433MHz)?

Inlägg av floppen »

Ja, i en tråd bunden värld skulle detta fungera men i radio sammanhang är det väldigt svårt att se om du kolliderar, det är först när du inte får ett svar du märker att det sket sig "och då måste man ha transceiver". Om du går på en 802.15.4 tex MFR24j40 från tex microchip så löser denna ack omsändning samt tittar om det är ledigt innan sändning, Skulle det vara en pågående sändning så försöker den en viss tid innan den svarar tillbaka att det var upptaget, Om den inte få svar så kan du läsa ut detta också.
Sen får du annan info typ länk kvalitet samt rssi, Support för kryptering och adressering.
Man får mycket gratis med denna standard, Men det är svårt att ge bra rekommendationer när man inte vet hur det skall användas.
Skriv svar