Till att börja med vill jag gärna fråga om det finns något bättre forum än EF för RF-frågor? Då jag har en hel del till ett projekt jag sysslar med.
Det handlar inte om amatörradio, men kan tänka mig att det folket kanske är en bättre målgrupp - förslag?
I vilket fall som helst så försöker vi här först, då EF är mitt andra hem på internet

Hur hanterar man kollisioner bäst (om det ens är ett problem?) när man har fler än en sändare på samma frekvens(er)?
Sändarna kommer inte sända konstant, utan bara då och då (säg med 30s intervall). Det rör sig om relativt lite data i relativt låg hastighet (för att spara ström).
Låt oss säga att vi har 100 sändare och 100 mottagare på samma band, där alla sänder med slumpad 30s intervall, hur katastrofalt dåligt kommer det fungera i praktiken?
Det är inget känsligt eller kritiskt, så det "gör" inget om alla sändningarna inte kommer fram - så länge ett "par" av dom gör det. Kommer alla sändarna störa ut varandra? Kommer först-till-kvarn att lyckas med hela sändningen, eller kommer andra sändarna störa ut all kommunikation? Vad händer egentligen?
I dagsläget har jag tittat mest på Silicon Labs EZRadio / EZRadioPRO serier, t.ex. Si406x och liknande.
http://www.silabs.com/products/wireless ... i406x.aspx
Tilläggas kan vara att jag är rätt ny inom dessa områden, då jag tidigare inte labbat mer än någon enstaka gång med ett par NEXA-enheter.
Jag vet att det är vagt beskrivet, men då det är en produktidé är det småkänsligt.
Tacksam för all input/pdf:er/data/whatever jag kan få.
Mvh Jim