Har kopplat in en värmekabel som ska hålla vattenledningen ofrysen vid sommarstugan, kabeln köptes av förre ägaren så har inga papper på den. Men den ska vara "självreglerande", hur kan den vara det?
Kan vara så att den har egenskaper som ett PTC-motstånd ungefär. När tempen stiger så ökar resistansen i kablen, vilket gör att strömen och därmed värmen minskar. Och vips - "självreglering".
Jag håller för övrigt just nu på att renovera hallen i kåken, där jag kommer att lägga in golvvärme från PolyOhm som arbetar på just det viset.
Jag kan vara ute på lite djupt vatten nu, men jag har för mig att det är "isoleringen" i en värmekabel som leder strömmen mellan ledarna och på så vis skapar en krets.
Min kabel har en märkning: "10w/m" och jag har mätt med tångamperemeter, den drog 0.2A = ca 50w vilket stämmer med märkningen (ca 5m * 10w per meter). Då måste dessa 10w/m vara maxförbrukningen eftersom den är självreglerande...
Jag har hört talas om sån kabel förut... Låter ju perfekt att linda runt fuelrailen i bilen för att fixa förvärmning av E85 i vinter.
Var får man tag på sån??
är det inte 10W/m vid 220 V? Kanske finns för lägre spänning också?
Går det inte bra att lösa uppvärmningen med motståndstråd runt bränslelinan?
Med massa brassa säkerhetsgrejor, sista man vill med E85 är att bränna hål på bränsleledningen så att E85 skvätter runt i motorrummet eller någonstans där det kan tända mot avgassystemet...