Självreglerande värmekabel?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Självreglerande värmekabel?

Inlägg av Sinumerik »

Har kopplat in en värmekabel som ska hålla vattenledningen ofrysen vid sommarstugan, kabeln köptes av förre ägaren så har inga papper på den. Men den ska vara "självreglerande", hur kan den vara det?
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Kan vara så att den har egenskaper som ett PTC-motstånd ungefär. När tempen stiger så ökar resistansen i kablen, vilket gör att strömen och därmed värmen minskar. Och vips - "självreglering".
Jag håller för övrigt just nu på att renovera hallen i kåken, där jag kommer att lägga in golvvärme från PolyOhm som arbetar på just det viset.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Jag har smygkollat lite i ena änden, verkade bara vara vanlig kopparkabel, men det verkar rimligt som du säger att den har nånslags PTC-egenskaper.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag kan vara ute på lite djupt vatten nu, men jag har för mig att det är "isoleringen" i en värmekabel som leder strömmen mellan ledarna och på så vis skapar en krets.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Min kabel har en märkning: "10w/m" och jag har mätt med tångamperemeter, den drog 0.2A = ca 50w vilket stämmer med märkningen (ca 5m * 10w per meter). Då måste dessa 10w/m vara maxförbrukningen eftersom den är självreglerande...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Koppar kablarna som du sett är med stor sannolikhet bara kopplingstrådarna till själva värmeledarna som har dessa ptc egenskaper.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På mitt tidigare jobb använde vi just sånt kabel till värme i ett ganska stort skylt så att fronten inte immade igen.

Det är "isoleringen" som är den värmealstrande komponenten och den massa har en PTC-effekt, jag har svagt för mig att den slutar värma vid 40°C.
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

Jag har hört talas om sån kabel förut... Låter ju perfekt att linda runt fuelrailen i bilen för att fixa förvärmning av E85 i vinter.
Var får man tag på sån??
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

är det inte 10W/m vid 220 V? Kanske finns för lägre spänning också?

Går det inte bra att lösa uppvärmningen med motståndstråd runt bränslelinan?
Med massa brassa säkerhetsgrejor, sista man vill med E85 är att bränna hål på bränsleledningen så att E85 skvätter runt i motorrummet eller någonstans där det kan tända mot avgassystemet...

/rickard
AndersE
Kontakt:

Inlägg av AndersE »

220V är precis vad jag vill ha! Det är ju perfekt att bara köra den när motorvärmaren är inkopplad (som jag inte har installerat än).

Har funderat på kanthaltråd också, men det verkar ju bekvämare (och säkrare!) med självreglerande värmekabel.
Skriv svar