Kan man ändra RFID-tag innehåll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HA
Kontakt:

Kan man ändra RFID-tag innehåll?

Inlägg av HA »

Hej!

Har gjort lite sökningar men kommer inte till någon konsensus;

Kan man ändra innehållet i en rfid-tag? Jag funderar över den typ som används vid chip-märkning av djur. Isåfall skulle det vara möjligt att ändra djurets identitet...

Tack på förhand!

-Håkan
Senast redigerad av blueint 27 november 2012, 13:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: RFID
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: RFID

Inlägg av calmar »

Det finns olika sorters RFID-taggar, både sådana med statiskt innehåll (oftast bara ett serienummer) och sådana som är programmerbara.
ID-taggar brukar oftast vara av den förstnämda typen. Misstänker att det gäller även för sådana ID-taggar som används för att märka djur.
Nerre

Re: Kan man ändra RFID-tag innehåll?

Inlägg av Nerre »

Det beror väl som sagt var helt på taggen, om den är gjord för att skrivas om eller inte.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad jag vet så brukar de skrivbara fortfarande innehålla ett statiskt ID-nummer, i alla fall de busskort och passerkort jag lekt med har varit så, så man kan ändra innehållet men dess identitet är intakt.

Går till exempel utmärkt att skriva data till busskorten vi har här, där är ingen data på dem normalt, men de fungerar ändå lika bra i bussen då den bara bryr sig om ID't.

Vad som vore mer intressant (om man vill hitta på olagligheter) är hur man kan tillverka kort med ett visst ID, i så fall vore det mer än enkelt att åka buss och annat gratis.
opatagio

Inlägg av opatagio »

http://www.openpcd.org/Live_RFID_Hacking_System
Klicka på länken på eget bevåg!
HA
Kontakt:

Inlägg av HA »

Tack för svar!

Då kan jag utgå från att det är read-only i "djur-taggarna". Finns det någon dokumenterad standard för detta?

Jag antar att nästa steg är att kontakta en tillverkare/försäljare av dessa produkter men deras information är inte alltid helt objektiv...

-H
Skriv svar