Hej!
Har gjort lite sökningar men kommer inte till någon konsensus;
Kan man ändra innehållet i en rfid-tag? Jag funderar över den typ som används vid chip-märkning av djur. Isåfall skulle det vara möjligt att ändra djurets identitet...
Tack på förhand!
-Håkan
Kan man ändra RFID-tag innehåll?
Kan man ändra RFID-tag innehåll?
Senast redigerad av blueint 27 november 2012, 13:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: RFID
Anledning: Intetsägande ettords rubrik: RFID
Re: Kan man ändra RFID-tag innehåll?
Det beror väl som sagt var helt på taggen, om den är gjord för att skrivas om eller inte.
- Klas-Kenny
Vad jag vet så brukar de skrivbara fortfarande innehålla ett statiskt ID-nummer, i alla fall de busskort och passerkort jag lekt med har varit så, så man kan ändra innehållet men dess identitet är intakt.
Går till exempel utmärkt att skriva data till busskorten vi har här, där är ingen data på dem normalt, men de fungerar ändå lika bra i bussen då den bara bryr sig om ID't.
Vad som vore mer intressant (om man vill hitta på olagligheter) är hur man kan tillverka kort med ett visst ID, i så fall vore det mer än enkelt att åka buss och annat gratis.
Går till exempel utmärkt att skriva data till busskorten vi har här, där är ingen data på dem normalt, men de fungerar ändå lika bra i bussen då den bara bryr sig om ID't.
Vad som vore mer intressant (om man vill hitta på olagligheter) är hur man kan tillverka kort med ett visst ID, i så fall vore det mer än enkelt att åka buss och annat gratis.
http://www.openpcd.org/Live_RFID_Hacking_System
Klicka på länken på eget bevåg!
Klicka på länken på eget bevåg!
Tack för svar!
Då kan jag utgå från att det är read-only i "djur-taggarna". Finns det någon dokumenterad standard för detta?
Jag antar att nästa steg är att kontakta en tillverkare/försäljare av dessa produkter men deras information är inte alltid helt objektiv...
-H
Då kan jag utgå från att det är read-only i "djur-taggarna". Finns det någon dokumenterad standard för detta?
Jag antar att nästa steg är att kontakta en tillverkare/försäljare av dessa produkter men deras information är inte alltid helt objektiv...
-H