Hur är det att arbeta i Orcad?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
jesse

Hur är det att arbeta i Orcad?

Inlägg av jesse »

Vi sitter på min nya arbetsplats och ska köpa in ett nytt PCB-CAD system. Och nu verkar det som om de som tar beslut på arbetsplatsen har bestämt sig för att Orcad är det bästa man kan få för 26.000 kr/licens + 18000 kr för CIS och sedan 16000/år i support (efter ett år).

Så hur upplever ni som jobbar med Orcad? Är det smidigt? Segt och trögjobbat? Buggigt?

Vi har tidigare suttit med EDWinXP, men det är hemskt impopulärt med mycket onödigt klickande och en massa klumpiga egenskaper, bla. en opålitlig Artwork-visare med mera... Det tycks vara besvärligt att koppla till ev. komponentdatabaser, leverantörsnummer osv. så det är därför man bestämt sig för något smidigt och bra system.

Men så söker jag på Orcad här på forumet och blir ganska tveksam till om Orcad verkligen är ett bra val när man kan välja fritt (nåja... det får helst inte kosta så mycket mer). Rentav förfärliga omdömen. Ett urval av de senaste:
Sammanfattning av omdömen om Orcad PCB
--------------------------------------------------------------------
psynoise 2012-10-25
... Viktigast är att hitta sin egen verktygslåda med program som fungerar enligt det mönster man lärt sig. Lustigt nog verkar stora programpaket som Orcad vara mest okompatibla och med många buggar.

polmanswe 2012-08-05
Ares och isis samt orcad med, kan inte rekomendera.

Eson 2012-07-21
Tyvärr kan OrCAD inte exportera IDF 4.0

gkar 2012-07-20
Mitt, och många andras problem har varit att kommersiella program läggs ner/köps upp och all support och utveckling läggs ner.
Ta Cadence OrCad tex. Nu är det officiellt dött. Men ingen uppdatering av värde har kommit på 10 år. De har fixat några buggar, och skapat lika många nya.
Allegro, uppföljaren också från Cadence, läser inte in OrCad underlagen så pass bra så att de går att använda. Bara att göra om.
Detta får du för 50.000:- licens.

Om jag kan få samma kvalitet gratis är det ett +, om jag kan få någon att lösa några problem på ett open source program för 50.000:-, då är det ju ett kap!

Men jag tar tacksamt emot förslag på programtillverkare som garanterar 10år+ underhåll och buggfixar, även om de går i konkurs eller köps upp.
Eson 2011-07-13
Jag sitter och gör mitt exjobb i Cadence OrCAD/Allegro 16.5 och jag som kommer från mCAD, Solidworks, är chockad över hur långt efter eCAD-programmen är mCAD. När det tar 1 dag att göra 5 footprints som bara är cirklar och rektanglar är helt sjukt. Att man ens kan kalla ett program där man sitter och matar in xy-koordinater i ett terminalfönster för CAD på 2000-talet. Sitter man verkligen och arbetar så här?

Vi satt i Eagle i skolan och gjorde kretskort till projekten och det är så jäkla mycket smidigare än detta 40000kr skräpet.

Jag har tittat på Altium Designer och jag får den bilden av att dom är mer användarvänliga. Är det någon skillnad mellan Altium och andra eCAD eller är det samma sörja? Altium är iaf snyggast utseendemässigt.

psynoise 2011-07-13
Av den anledning och många fler håller jag mig borta från stora program. Det är bättre att dela ner sin vertygskedja i mindre och enklare program och välja verktyg efter smak. GEDA och säkerligen några andra vertygssamlingar bygger på denna princip. Altium har jag sätt flera använda på Chalmers men det programmet skrämmer mig lika mycket som dom andra bjässarna. Det kan ju inte vara roligt att lägga massa tid på att lära sig program för att sedan ändå tvingas över till något annat några år senare.
(EDIT: ändrade "några" till "de som tar beslut på arbetsplatsen" för att förtydliga)
Senast redigerad av jesse 15 november 2012, 16:18:16, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Re: Hur är det att arbeta i Orcad?

Inlägg av sodjan »

Det är ju lite märkligt att ni idag tittar på OrCAD när det enligt uppgifterna
som du citerade var "officiellt dött" redan i somras. Det gör i alla fall i min
värld att det blir lite svårt att sätta trovärdighet till dessa "omdömen".

Vet inte de som du syftar på när du skriver "några har bestämt sig
för att..." vad de talar om?

För övrigt har jag absolut ingen som helst uppfattning om OrCAD...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I "de goda gamla dagar" var OrCad väldigt bra! (för den tiden...) Sedan köpte Cadence det och förstörde OrCad helt. Av allt vad jag har sett på nätet samt min lilla personliga erfarenhet av den nya Orcad och min mycket stora erfarenhet från gamla OrCad är det ingen tvekan: Inte OrCad!

Altium skulle däremot vara bra grejer...

Själv kör jag med EDWinXP och ja, det är inte det mest intuitiva verktyget i lådan men det fungerar riktigt bra för mig iaf. Det jag gillar skarpt är att Schema och mönsterkortsdelen hänger ihop, man behöver inte rita en ändring i schemadelen för att sedan exportera komponentlistan till CAD-delen som sedan ska importera och DÅ kan man byta dessa par gates som vill göra ledaredragningen mer logisk...

Dessutom fick jag komponentlistan att fungera i sin tid, har dock glömt hur det var man gjorde men det går att få ut komponentlista med beställningsnummer osv.

Men ändå: EDWinXP är low-budget - och OrCad är no-go.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Min attityd framgår tydligt i citaten ovan. Dock har många av de stora kommersiella programpaketen funktioner som inte hittas bland mindre program. Det jag främst tänker på elektromagnetisk simulering. Har ni klart för er vad som behövs, investerar inte i mer än vad nöden kräver för större program medför generellt bara fler buggar. Sedan får man komma ihåg att EDA är ett trassel då användarna är betydligt färre än jämfört med t.ex programvaruutveckling.

Wikipedia har en gedigen lista med kommersiella aktörer

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_EDA_software

Sedan är jag själv lite intresserad av vilka som är aktiva i Sverige och som kan bjuda på svensk support.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vi körde tidigare OrCAD (9.2), men då vi numera även tar mer av layoutbitarna så har vi gått över till Altium.
Jag sitter med en del underhåll på gamla projekt som gjordes i OrCAD, fördelen är enkelheten. Men det var nog allt...

Altium är så mycket mer, lång startsträcka men väldigt kraftfullt. Och priset är ju inte så långt från det ni nu tittat på.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

aktiva i Sverige och som kan bjuda på svensk support
Cadstar
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har kört OrCad för schemor och Cadint för PCB samt Speectra för autoroutning.
Nu är jag löneslav så jag tvingas att köra Altium designer.
Gillar det inte men det finns massor av finesser...
(vi dumpade Cadstar innan jag började och jag förstår varför)

Längtar mycket tillbaka till min DOS baserade Orcad, dagligen.

Cadint är den naturliga efterföljaren till EdWinXP och piskar rumpa, men det är ganska hög inlärningströskel och nästan obefintlig dokumentation.
Men layoutdelen är mycket kraftfull.
Schemadelen lämnar en del att önska.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

vi dumpade Cadstar innan jag började och jag förstår varför
Berätta, kör själv inte längre med Cadstar pga ekonomiska skäl. Som pankkis har man inte råd med sånt ej heller har jag användning för det.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Har bytt från Cadstar till Altium och ångrar det inte. Schema och PCB är väl ok i Cadstar men allt runt i kring
t ex komponenthantering, generering av tillverkningsunderlag m.m. är såå mycket bättre i Altium eller saknas
helt i Cadstar. För att inte tala om 3D hanteringen i Altium som i Cadstar kostar lika mycket som hela Altium.

Nackdelen med Altium är framförallt att det är instabilt (iaf nuvarande version) samt att vissa "features" bara
är implementerade till 50% vilket gör dom helt oanvändbara.

Orcad har jag ingen erfarenhet av.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

saknas helt i Cadstar
men vad är det du säger, vad är det som saknas?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

T ex saknas i Cadstar vettig versionshantering av komponenter, att kunna koppla komponenter till en leverantör med uppdaterade priser,
versionshantering av projektet via SVN, att på ett enkelt sätt kunna generera all information för tillverkning, granska gerberfiler, skapa paneler m.m.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då är jag med. Har inte haft dom problemen med de projekten jag slutfört under 'forntiden', började på Racal tiden med Kretsplanerings bibliotek som iofs var lite stökigt att hålla på med.

Nuförtiden får Diptrace duga och det räcker ju ganska så långt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, tackar för all feedback hittills.

Verkar ju som om åsikterna går isär ganska rejält och att ingen är helt nöjd med något av systemen (?)

På mitt företag tror man fortfarande på Orcad , mycket på grund av att ett annat företag man samarbetar med använder Orcad sedan tre år tillbaks och de är nöjda med det. Givetvis ett viktigt argument. Sedan underlättas ju samarbete mellan företagen om man köra samma CAD-system.

(Sodjan: Jag förtydligade mitt första inlägg lite, hoppas det blir klarare så)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. De faktorer som du nu nämner i ditt senaste inlägg är ju alla betydligt
viktigare än vad någon tycker här... :-) Och vad är alternativet? Skulle
du kunna få övriga företaget att ändra inriktning?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

De faktorer som du nu nämner i ditt senaste inlägg är ju alla betydligt
viktigare än vad någon tycker här...
Det kanske stämmer, men hur viktigt det är har vi såklart heller ingen aning om! Det som jag däremot kan tycka är viktigt är poängen från fleras inlägg att de programpaket som fungerade bra förr inte behöver göra det idag. Verktyg med buggar kan säkerligen både skapa dålig stämning och dålig effektivitet på kontoret. Dessutom går det ibland förvånansvärt enkelt att övertala folk då många inte orkar ta någon egen ställning i vissa frågor.
Skriv svar