Så hur upplever ni som jobbar med Orcad? Är det smidigt? Segt och trögjobbat? Buggigt?
Vi har tidigare suttit med EDWinXP, men det är hemskt impopulärt med mycket onödigt klickande och en massa klumpiga egenskaper, bla. en opålitlig Artwork-visare med mera... Det tycks vara besvärligt att koppla till ev. komponentdatabaser, leverantörsnummer osv. så det är därför man bestämt sig för något smidigt och bra system.
Men så söker jag på Orcad här på forumet och blir ganska tveksam till om Orcad verkligen är ett bra val när man kan välja fritt (nåja... det får helst inte kosta så mycket mer). Rentav förfärliga omdömen. Ett urval av de senaste:
(EDIT: ändrade "några" till "de som tar beslut på arbetsplatsen" för att förtydliga)Sammanfattning av omdömen om Orcad PCB
--------------------------------------------------------------------
psynoise 2012-10-25
... Viktigast är att hitta sin egen verktygslåda med program som fungerar enligt det mönster man lärt sig. Lustigt nog verkar stora programpaket som Orcad vara mest okompatibla och med många buggar.
polmanswe 2012-08-05
Ares och isis samt orcad med, kan inte rekomendera.
Eson 2012-07-21
Tyvärr kan OrCAD inte exportera IDF 4.0
gkar 2012-07-20
Mitt, och många andras problem har varit att kommersiella program läggs ner/köps upp och all support och utveckling läggs ner.
Ta Cadence OrCad tex. Nu är det officiellt dött. Men ingen uppdatering av värde har kommit på 10 år. De har fixat några buggar, och skapat lika många nya.
Allegro, uppföljaren också från Cadence, läser inte in OrCad underlagen så pass bra så att de går att använda. Bara att göra om.
Detta får du för 50.000:- licens.
Om jag kan få samma kvalitet gratis är det ett +, om jag kan få någon att lösa några problem på ett open source program för 50.000:-, då är det ju ett kap!
Men jag tar tacksamt emot förslag på programtillverkare som garanterar 10år+ underhåll och buggfixar, även om de går i konkurs eller köps upp.
Eson 2011-07-13
Jag sitter och gör mitt exjobb i Cadence OrCAD/Allegro 16.5 och jag som kommer från mCAD, Solidworks, är chockad över hur långt efter eCAD-programmen är mCAD. När det tar 1 dag att göra 5 footprints som bara är cirklar och rektanglar är helt sjukt. Att man ens kan kalla ett program där man sitter och matar in xy-koordinater i ett terminalfönster för CAD på 2000-talet. Sitter man verkligen och arbetar så här?
Vi satt i Eagle i skolan och gjorde kretskort till projekten och det är så jäkla mycket smidigare än detta 40000kr skräpet.
Jag har tittat på Altium Designer och jag får den bilden av att dom är mer användarvänliga. Är det någon skillnad mellan Altium och andra eCAD eller är det samma sörja? Altium är iaf snyggast utseendemässigt.
psynoise 2011-07-13
Av den anledning och många fler håller jag mig borta från stora program. Det är bättre att dela ner sin vertygskedja i mindre och enklare program och välja verktyg efter smak. GEDA och säkerligen några andra vertygssamlingar bygger på denna princip. Altium har jag sätt flera använda på Chalmers men det programmet skrämmer mig lika mycket som dom andra bjässarna. Det kan ju inte vara roligt att lägga massa tid på att lära sig program för att sedan ändå tvingas över till något annat några år senare.