Har nu fått för mig att bygga en cncfräs ämnad att gå i trä och till viss del aluminium och har då ett antal frågetecken som borde redas ut innan jag sätter i gång och beställer linjärskenor från andra sidan klotet... Planerad arbetsyta för fräsen är 1020x500 och den ska byggas utav 19mm MDF.
För det tror jag.
I alla fall.

För att underlätta har jag ansträngt mig i den virtuella världen av CAD program och åstadkommit följande:

Som synes är det en halv portal med en temporär hylla för spindeln på Z då jag inte vet vilken det blir ännu, har dock haft lite funderingar på denna 600watts Boshbest (nåja) eller en DeWalt i samma storlek:

Hur som helst så ser det ut så har bakom "hyllan":

Kulskruv används här - 16mm diameter samt linjärskenor på 12mm. Linjärskenor på 20mm används för att transportera portalen.
Den lilla kloss som vid första anblick kan verka relativt meningslös kan mycket väl vara större när fräsen väl byggs och ska förhindra distorsion av portalen (hoppas jag).
De skenor som används för att föra Z-enheten i X- (eller var det Y-)led använder 16mm skenor samt 20 mm kulskruv. Avståndet mellan lagerna på portalen är 221mm i ytterkant.
Höjden på portalsidorna är 342mm var av 110mm ligger under lagerna.
Vidare har jag funderingar på att använda ett simpelt kullager av rund karaktär för att fästa kulskruvens ena ände i ena sidan portalen;

Det fyrkantiga runt om är en bit MDF med passande hålstorlek.
För att förflytta portalen används som tidigare nämnts 20mm linjärskena samt 20mm kulskruv.

Mutter fästs i fram- (bak?-)kant eftersom jag antar att tyngdpunkten kommer ligga här. Blir det obalans märker man förhoppningsvis detta innan man skruvat i den.
Också en bild på hur bygget är tänkt att se ut om jag lyckas någorlunda...

Hur som helst så vänder jag mig nu till er här på forumet i vädjan om allehanda välsignelser och råd;
Blir 19mm MDF styvt nog?
Vilka stegmotorer bör jag använda? Tror att 3Nm duger.
Är 2 linjärskenor tillräckligt för att transportera hela portalen över bordet utan backlash?
Alla övriga kommentarer uppskattas givetvis också!
//GustavP