Dags för en fräs...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
GustavP

Dags för en fräs...

Inlägg av GustavP »

Hej :)
Har nu fått för mig att bygga en cncfräs ämnad att gå i trä och till viss del aluminium och har då ett antal frågetecken som borde redas ut innan jag sätter i gång och beställer linjärskenor från andra sidan klotet... Planerad arbetsyta för fräsen är 1020x500 och den ska byggas utav 19mm MDF.
För det tror jag.
I alla fall. :?

För att underlätta har jag ansträngt mig i den virtuella världen av CAD program och åstadkommit följande:
Bild

Som synes är det en halv portal med en temporär hylla för spindeln på Z då jag inte vet vilken det blir ännu, har dock haft lite funderingar på denna 600watts Boshbest (nåja) eller en DeWalt i samma storlek:
Bild

Hur som helst så ser det ut så har bakom "hyllan":
Bild
Kulskruv används här - 16mm diameter samt linjärskenor på 12mm. Linjärskenor på 20mm används för att transportera portalen.
Den lilla kloss som vid första anblick kan verka relativt meningslös kan mycket väl vara större när fräsen väl byggs och ska förhindra distorsion av portalen (hoppas jag).
De skenor som används för att föra Z-enheten i X- (eller var det Y-)led använder 16mm skenor samt 20 mm kulskruv. Avståndet mellan lagerna på portalen är 221mm i ytterkant.
Höjden på portalsidorna är 342mm var av 110mm ligger under lagerna.

Vidare har jag funderingar på att använda ett simpelt kullager av rund karaktär för att fästa kulskruvens ena ände i ena sidan portalen;
Bild
Det fyrkantiga runt om är en bit MDF med passande hålstorlek.

För att förflytta portalen används som tidigare nämnts 20mm linjärskena samt 20mm kulskruv.
Bild
Mutter fästs i fram- (bak?-)kant eftersom jag antar att tyngdpunkten kommer ligga här. Blir det obalans märker man förhoppningsvis detta innan man skruvat i den.

Också en bild på hur bygget är tänkt att se ut om jag lyckas någorlunda...
Bild

Hur som helst så vänder jag mig nu till er här på forumet i vädjan om allehanda välsignelser och råd;
Blir 19mm MDF styvt nog?
Vilka stegmotorer bör jag använda? Tror att 3Nm duger.
Är 2 linjärskenor tillräckligt för att transportera hela portalen över bordet utan backlash?
Alla övriga kommentarer uppskattas givetvis också!

//GustavP
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Dags för en fräs...

Inlägg av arvidb »

Utan att ha byggt någon fräs själv ännu (evighetsprojekt :)), så tror jag att det funkar givet att du sätter lister under skivan även fram och bak, och kanske ett par under längs med hela maskinen också, så att det blir lite torsionsbox av det hela.

Själv tänkte jag använda 16 mm MDF till min fräs (men min kommer bara att ha halva arbetsytan av din, 600x420 ca).

Vad gäller backlash så styrs det inte av antalet linjärskenor utan snarare av kvalitet på skenor och skruv. (Backlash = glappet som blir om du inte har förspända komponenter.) Däremot tror jag ("det känns som") att du kommer att få problem med byrålådseffekten om du bara har en skruv på en så bred portal, d.v.s. att portalen kan "vicka" runt Z-axeln om du belastar den i X-riktningen nära ena sidan.

Någon annan som har faktisk erfarenhet av någon liknande konstruktion kanske kan flika in?
GustavP

Inlägg av GustavP »

Tackar för svar :) har 22 cm mellan yttersidorna på lagerna som portalen håller sig fast med, just på grund av "byrålådeffekten" du nämnde. Tror att det blir billigare att öka bredden mellan lagerna istället för att köpa en axel och ev. en motor till :humm: Finns lister både fram och bak, tog dock bort den bakre för att få en bättre bild över konstruktionen :wink:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Mitt tips är att du går upp till 16mm-skenor på Z också, det behövs nog inte men kostar knappt nåt mer och tar inte mycket mer plats heller.

De motorer du har tänkt kommer att duga fint. Jag tyckte först att du tagit i för mycket med 20mm skruv på låmnga axeln, men med tanke på vobbel är det kanske vettigt. Är lite stressad då jag ska iväg till Grönan med familjen idag. Ska försöka skriva ihop något vettigare i kväll.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Byrålådseffekten är ett reellt problem, men din maskin blir så pass smal så jag undrar hur illa det blir. Vi håller på och ska bygga om portalfräsen på jobbet, vi ska byta från en till två skruvar på X. På den maskinen kan portalen idag vrida sig så ändarna förflyttas uppåt 10 mm om man puttar på ena änden av portalen, men under arbete så tror jag inte att den vrider sig så mycket. Och den maskinen har längre portal, arbetsområdet på Y är ~1300 mm (ca 2600 mm på x), och den lastas ganska hårt. Men idag är det ett riktigt problem, hål blir inte runda, kanterna ser ut som skit, etc.

För att komma förbi vändglapp hjälper inte större, eller fler, skenor. Det du behöver är dubbla muttrar som förspänns mot (eller från) varandra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Den spontana tanke jag får är att bordet kommer att flexa ordentligt på mitten ifall det bara är 19mm MDF till den stora ytan. De "stående" bitarna du ritat på kanterna hjälper garanterat mycket, men jag tror inte att det räcker. I och för sig tillåter ju din design att lägga på två till likadana längre in mot mitten, då blir det nog betydligt bättre. :)

Sen så tror jag att du bör försöka öka arbetsområdet lite i Z-led. Jag har märkt på min fräs att det är ofta det kan bli lite tight ifall man har ett rätt långt verktyg och ska bearbeta tex. en 19mm-skiva, som dessutom ligger på en offerskiva. I mitt fall har det gått i alla lägen, dock har jag inte kunnat få ur verktyget ur spindlen när den varit över det som ska bearbetas vilket är lite irriterande.

Jag hade nog förresten försökt med riktiga vinkeljärn för att hålla portalen i linjärblocken, den lilla MDF-biten du ritat in ser ut att kunna bli lite klent då all vikt kommer hamna där i princip.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Du kan använda dig av en så kallad "moving knot-lösning" (se hela tråden) för att arbeta runt den ökända, men trygga byrålådseffekten.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan bli ett bra bygge, men så undrar jag varför man tänker sig en tunn botten!
Gör en sandwich platta i så fall, kanske med plyfa!
Det är ju inte där du skall dra ner byggkostnaden?
GustavP

Inlägg av GustavP »

Tackar för svar :)

Moving knot-lösningen låter ju faktiskt fruktansvärt trevlig (har inte hunnit läsa genom hela tråden än tyvärr), vet dock inte om jag borde köra
Bild
eller
Bild

Gällande bottenplattan kan Plyfa mycket väl bli aktuellt :)
Reglar under bottenplattan utformas just nu för fulla muggar och bild på uppdaterad fräs kommer senare idag eller imorgon.

Är dock ganska rädd för att portalen blir för hög så att det skulle bli någon form av vippande när den drar igång.
Senast redigerad av GustavP 20 maj 2012, 13:39:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det jag skrev ovan om vår maskin på jobbet gäller efter stabilisering med moving knot. Vi har ungefär som på din andra bild, och visst hjälper det men helt bra blir det inte.
GustavP

Inlägg av GustavP »

Ny ritning på botten färdig, flexar denna får jag gjuta istället...
Bordsskivan är inte skippad utan kommer ligga på regelverket.
Bild
Som synes har även en mutter adderats till portalens kulskruv. Det borde ge lite stadga men framför allt förhindra backlash. Muttern kommer gå att spänna in mot den andra, dock finns denna mekanism ej med i ritningen.
Att använda vajer för "knuten" verkar mer och mer självklart ju mer jag läser om det.
Skriv svar