Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Letar efter tändspolar som har en helt separat primärlindning utan gemensam jord. Var hittar man sådant ?
/Anders
/Anders
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Du får nog leta efter spolar för "Wasted Spark" gissar jag.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Varför då? Waste spark betyder ju bara att man använder en spole till två cylindrar samtidigt.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Därför att dessa tändspolar har helt skilda primär och sekundärlindningar till skillnad mot i princip alla andra.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Jo, fast det har ju inget med Waste spark funktionen i sig att göra. På alla andra motorer med en spole per cylinder fungerar det väl likadant som på en med wastespark alltså att primär och sekundär är åtskilda?
Om det är något unikt med spolar för Waste spark så kan jag medela att Volvo V40 2.0T har detta på -99 års modell....
Om det är något unikt med spolar för Waste spark så kan jag medela att Volvo V40 2.0T har detta på -99 års modell....
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Enligt mitt bondförnuft så borde alla moderna bilar/spolar ha skilda lindningar för att kunna vara minusjordade och får minuspol på tändstiftets mittelektrod.
Men mitt bondförnuft kan ju ha fel.
Protte
Men mitt bondförnuft kan ju ha fel.
Protte
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Menar du att mittpolen på stiften har -30kv (eller vad nu tändspänningen är) på sig i tändögonblicket eller hur menar du?
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Enligt mina kunskaper i svetsning så fördelar sig värmen i ljusbågen som 70% vid positiva polen och 30 i negativa.
Någonstans har det getts som anledning till plusjordade bilelsystem att det sliter mindre på stiften.
Gamla hederliga spolar var ju en lindning med ett uttag där brytaren var ansluten, på så sätt utnyttjade man flybacken även från primären.
Idag med modernare grejor så har det mindre betydelse med några varv extra på sekundären.
Protte, men vad vet jag
Någonstans har det getts som anledning till plusjordade bilelsystem att det sliter mindre på stiften.
Gamla hederliga spolar var ju en lindning med ett uttag där brytaren var ansluten, på så sätt utnyttjade man flybacken även från primären.
Idag med modernare grejor så har det mindre betydelse med några varv extra på sekundären.
Protte, men vad vet jag
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Beroende vad det ska vara till, Harley har sådana spolar om det kanske kan passa, finns med olika beroende om man har brytare eller elektronisk tändning.
(Felstavn.)
(Felstavn.)
Senast redigerad av Repen 29 februari 2012, 10:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Nja, alla spolar jag sett, även på moderna bilar är "sparkopplade" dvs gemensam jord för primär och sekundär.Variosboy skrev:Jo, fast det har ju inget med Waste spark funktionen i sig att göra. På alla andra motorer med en spole per cylinder fungerar det väl likadant som på en med wastespark alltså att primär och sekundär är åtskilda?
Om det är något unikt med spolar för Waste spark så kan jag medela att Volvo V40 2.0T har detta på -99 års modell....
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Alla 4-cylindriga MC som ej har spolen direkt på tändhatten använder sådana spolar som du efterlyser. Skulle tro att även många 2-cylindriga gör det.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Ah när man har wasted spark så måste det vara separata lindningar. Tack för tipset
Tittade (efter tips i denna tråd
) på MC sidan och hittade bla HD-spolar wasted-spark som såg vettiga ut.
Det jag funderar på är att MSD:n har kapacitiv tändning. Medans MC/Bil har Induktiv tändning, spelar det någon roll måntro ?
Snöskotrar har också Capacitiv tändning, primärlindningens resistans låg på ca 0.5 ohm. HD-spolarna ligger på ca 3 ohm.


Det jag funderar på är att MSD:n har kapacitiv tändning. Medans MC/Bil har Induktiv tändning, spelar det någon roll måntro ?
Snöskotrar har också Capacitiv tändning, primärlindningens resistans låg på ca 0.5 ohm. HD-spolarna ligger på ca 3 ohm.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Nej det har de inte, mina har "vanliga" sparkopplade tändspolar.Noxin skrev:Alla 4-cylindriga MC som ej har spolen direkt på tändhatten använder sådana spolar som du efterlyser. Skulle tro att även många 2-cylindriga gör det.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Varför skulle det spela nån roll om man har wastespark eller ej ?
Däremot finns det ju spolar med olika resistans, så även om dom flesta är utbytbara med varann är inte alla det.
Däremot finns det ju spolar med olika resistans, så även om dom flesta är utbytbara med varann är inte alla det.