Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
libbresse
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 juli 2007, 09:27:32
Ort: Malmberget

Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av libbresse »

Letar efter tändspolar som har en helt separat primärlindning utan gemensam jord. Var hittar man sådant ?

/Anders
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46809
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av TomasL »

Du får nog leta efter spolar för "Wasted Spark" gissar jag.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av Variosboy »

Varför då? Waste spark betyder ju bara att man använder en spole till två cylindrar samtidigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46809
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av TomasL »

Därför att dessa tändspolar har helt skilda primär och sekundärlindningar till skillnad mot i princip alla andra.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av Variosboy »

Jo, fast det har ju inget med Waste spark funktionen i sig att göra. På alla andra motorer med en spole per cylinder fungerar det väl likadant som på en med wastespark alltså att primär och sekundär är åtskilda?


Om det är något unikt med spolar för Waste spark så kan jag medela att Volvo V40 2.0T har detta på -99 års modell....
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11101
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av prototypen »

Enligt mitt bondförnuft så borde alla moderna bilar/spolar ha skilda lindningar för att kunna vara minusjordade och får minuspol på tändstiftets mittelektrod.

Men mitt bondförnuft kan ju ha fel.

Protte
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av Variosboy »

Menar du att mittpolen på stiften har -30kv (eller vad nu tändspänningen är) på sig i tändögonblicket eller hur menar du?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11101
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av prototypen »

Enligt mina kunskaper i svetsning så fördelar sig värmen i ljusbågen som 70% vid positiva polen och 30 i negativa.
Någonstans har det getts som anledning till plusjordade bilelsystem att det sliter mindre på stiften.

Gamla hederliga spolar var ju en lindning med ett uttag där brytaren var ansluten, på så sätt utnyttjade man flybacken även från primären.

Idag med modernare grejor så har det mindre betydelse med några varv extra på sekundären.

Protte, men vad vet jag
Repen
Inlägg: 216
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av Repen »

Beroende vad det ska vara till, Harley har sådana spolar om det kanske kan passa, finns med olika beroende om man har brytare eller elektronisk tändning.
(Felstavn.)
Senast redigerad av Repen 29 februari 2012, 10:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46809
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av TomasL »

Variosboy skrev:Jo, fast det har ju inget med Waste spark funktionen i sig att göra. På alla andra motorer med en spole per cylinder fungerar det väl likadant som på en med wastespark alltså att primär och sekundär är åtskilda?


Om det är något unikt med spolar för Waste spark så kan jag medela att Volvo V40 2.0T har detta på -99 års modell....
Nja, alla spolar jag sett, även på moderna bilar är "sparkopplade" dvs gemensam jord för primär och sekundär.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av Noxin »

Alla 4-cylindriga MC som ej har spolen direkt på tändhatten använder sådana spolar som du efterlyser. Skulle tro att även många 2-cylindriga gör det.
libbresse
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 juli 2007, 09:27:32
Ort: Malmberget

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av libbresse »

Ah när man har wasted spark så måste det vara separata lindningar. Tack för tipset :) Tittade (efter tips i denna tråd :) ) på MC sidan och hittade bla HD-spolar wasted-spark som såg vettiga ut.

Det jag funderar på är att MSD:n har kapacitiv tändning. Medans MC/Bil har Induktiv tändning, spelar det någon roll måntro ?

Snöskotrar har också Capacitiv tändning, primärlindningens resistans låg på ca 0.5 ohm. HD-spolarna ligger på ca 3 ohm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46809
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av TomasL »

Nej det spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46809
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av TomasL »

Noxin skrev:Alla 4-cylindriga MC som ej har spolen direkt på tändhatten använder sådana spolar som du efterlyser. Skulle tro att även många 2-cylindriga gör det.
Nej det har de inte, mina har "vanliga" sparkopplade tändspolar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36158
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning

Inlägg av Glenn »

Varför skulle det spela nån roll om man har wastespark eller ej ?

Däremot finns det ju spolar med olika resistans, så även om dom flesta är utbytbara med varann är inte alla det.
Skriv svar