Pocketfräsning i cambam

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
vaxa

Pocketfräsning i cambam

Inlägg av vaxa »

Jag får inte till pocketfräsning i cambam när jag ska fräsa bokstäver. Om man ska fräsa ett "a" tex så vill jag behålla innerdelen av bokstaven. Men hur jag än gör så fräser den ut allt i bokstaven, även om jag markerar innerdelen av bokstaven och vill att den ska skära på utsidan. Vad gör jag för fel?

Jag känner mig verkligen som en nybörjare :roll:
Mvh
Håkan
persa

Re: Pocketfräsning i cambam

Inlägg av persa »

Hej,

Har egentligen ingen erfarenhet av CAM-mjukvaror, men vet hur det fungerar i Hurcos styrsystems dialogprogrammering. Det kan ju hända att det fungerar likadant hos CamBam

Väljer man Pocket (ficka) där så fräser man ALLTID ut innanför linjerna (en ficka med andra ord). Vill man köra utanför en konturlinje får man välja Milling Lines & Arcs och sedan till vänster eller till höger om konturlinjen beroende på åt vilket håll man vill köra

Dessutom finns en speciell Lettering function för Windows typsnitt där man då kan välja upphöjd eller nedsänkt text. Har inte CamBam något liknande ?
PF013

Inlägg av PF013 »

Hemligheten är att skapa en "region" av ytterkonturen och innerkonturen. Gör man en pocket på den sen så hoppar den över innerkonturen. Däremot måste man lägga på en extra konturfräsning för att innerkonturen ska bli snygg. Jag är rätt säker på att det finns en tutorial om just precis detta.
vaxa

Inlägg av vaxa »

Jag ska se om jag kan hitta ngn tutorial. Jag trodde det var ngt enkelt jag missat

Tack

//Håkan
persa

Inlägg av persa »

OK. Förstår nu att jag missuppfattade problemet. Du vill köra INVÄNDIGT i bokstaven men lämna ringen i a. Då beskriver man bara en ö inuti fickan hos Hurco om man gör bokstaven via Pocket. Men hos CamBam är det säkert som PF013 beskriver
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har inte provat själv men välj ytterkonturen på "a" och klicka på pocketverktyget.
vaxa

Inlägg av vaxa »

Det är så jag har gjort. Innerdelen av bokstaven har jag markerat, valt pocket och att den ska skära på utsidan. Men när jag genererar en toolpath så blir det inuti ändå..., över hela bokstaven.

Jag ska testa igen ikväll

Tack

//H
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nej du har inte gjort som jag föreslår om du säger att du markerat innerdelen som är ytterkonturen på hålet i "a" som också skulle kunna kallas innerkonturen på det som skall fräsas. Alltså, välj ytterkonturen på "a" istället för innerkonturen. Fattar du?
thewho

Inlägg av thewho »

Testade just, markera text & välj pocket
Bild
vaxa

Inlägg av vaxa »

Det är så jag försöker göra. Men för mig skriver den över innerdelen av bokstaven? Den vill fräsa allt i A:et.

Hur jag än försöker så skrivs allt ut i bokstaven... :?

//H
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En snabb fråga bara, jag har inte set tnågra bilder från ditt jobb så jag vet inte hur det ser ut. Har du skapat texten direkt i CamBam eller kommer den från Cad? Jag brukade nog bara markera inner och ytterprofil och sen välja pocket.

Har du en jättegammal version? Har för mig att de fixat en del med islands tidigare (länge sen dock).
vaxa

Inlägg av vaxa »

Jag har gjort texten i ett ritprogram som sparats som dsx fil. Därefter öppnat i cambam. Jag ska kolla när jag kommer hem vilken version det är...

Tack

//H
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kontrollera att polygonen är slutna annars kan det gå fel emellanåt. Läs också manualen om hur du skall markera polygon för att pocketverktyget skall fungera ordentligt.

Edit: Ibland stavar man som en kratta :).
Senast redigerad av labmaster 26 januari 2012, 00:10:56, redigerad totalt 1 gång.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Precis som labmaster säger. Det kan vara ett problem med icke sammanhängande "polygoner", detta löser du genom att ctrl markera de sträck som bildar konturen du är ute efter, sedan högerklickar du och väljer join. Därefter får du välja upplösning, 0.1 blir bra.

Du har nu skapat en ny sammanhängande polygon, testa igen.
Skriv svar