Jag får inte till pocketfräsning i cambam när jag ska fräsa bokstäver. Om man ska fräsa ett "a" tex så vill jag behålla innerdelen av bokstaven. Men hur jag än gör så fräser den ut allt i bokstaven, även om jag markerar innerdelen av bokstaven och vill att den ska skära på utsidan. Vad gör jag för fel?
Jag känner mig verkligen som en nybörjare
Mvh
Håkan
Har egentligen ingen erfarenhet av CAM-mjukvaror, men vet hur det fungerar i Hurcos styrsystems dialogprogrammering. Det kan ju hända att det fungerar likadant hos CamBam
Väljer man Pocket (ficka) där så fräser man ALLTID ut innanför linjerna (en ficka med andra ord). Vill man köra utanför en konturlinje får man välja Milling Lines & Arcs och sedan till vänster eller till höger om konturlinjen beroende på åt vilket håll man vill köra
Dessutom finns en speciell Lettering function för Windows typsnitt där man då kan välja upphöjd eller nedsänkt text. Har inte CamBam något liknande ?
Hemligheten är att skapa en "region" av ytterkonturen och innerkonturen. Gör man en pocket på den sen så hoppar den över innerkonturen. Däremot måste man lägga på en extra konturfräsning för att innerkonturen ska bli snygg. Jag är rätt säker på att det finns en tutorial om just precis detta.
OK. Förstår nu att jag missuppfattade problemet. Du vill köra INVÄNDIGT i bokstaven men lämna ringen i a. Då beskriver man bara en ö inuti fickan hos Hurco om man gör bokstaven via Pocket. Men hos CamBam är det säkert som PF013 beskriver
Det är så jag har gjort. Innerdelen av bokstaven har jag markerat, valt pocket och att den ska skära på utsidan. Men när jag genererar en toolpath så blir det inuti ändå..., över hela bokstaven.
Nej du har inte gjort som jag föreslår om du säger att du markerat innerdelen som är ytterkonturen på hålet i "a" som också skulle kunna kallas innerkonturen på det som skall fräsas. Alltså, välj ytterkonturen på "a" istället för innerkonturen. Fattar du?
En snabb fråga bara, jag har inte set tnågra bilder från ditt jobb så jag vet inte hur det ser ut. Har du skapat texten direkt i CamBam eller kommer den från Cad? Jag brukade nog bara markera inner och ytterprofil och sen välja pocket.
Har du en jättegammal version? Har för mig att de fixat en del med islands tidigare (länge sen dock).
Kontrollera att polygonen är slutna annars kan det gå fel emellanåt. Läs också manualen om hur du skall markera polygon för att pocketverktyget skall fungera ordentligt.
Edit: Ibland stavar man som en kratta .
Senast redigerad av labmaster 26 januari 2012, 00:10:56, redigerad totalt 1 gång.
Precis som labmaster säger. Det kan vara ett problem med icke sammanhängande "polygoner", detta löser du genom att ctrl markera de sträck som bildar konturen du är ute efter, sedan högerklickar du och väljer join. Därefter får du välja upplösning, 0.1 blir bra.
Du har nu skapat en ny sammanhängande polygon, testa igen.