PicKit 2 kommunikationsproblem med PC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jimutt

PicKit 2 kommunikationsproblem med PC

Inlägg av jimutt »

Har ett nytt PICkit2 (http://www.microchipdirect.com/products ... s=DV164121)som inte alls vill komma överrens med mina datorer. Det är så att efter jag installerat MPlab IDE och kopplat in PICKit2 i datorn så fungerar allt som det ska. Jag kan då helt felfritt överföra data från datorn till PIC:en. Men efter sådär 20 min eller liknande får jag felmeddelandet "PK2Error0022: PICkit 2 not foundPICkit" när jag trycker på "program". Om jag sedan går in i enhetshanteraren så upptäcker jag att USB enheten som motsvarar PICkit:et ej finns med på listan längre.

Jag har testat att sedan koppla ur den och koppla in den igen. Och då kommer den upp i enhetshanteraren igen men då får jag istället felmeddelandet "PK2Error0009: Write failure (GetLastError = Åtgärden har slutförts.)".

Jag använder Windows 7 64bit. Och jag har läst att man då måste installera drivrutinerna som ligger MPlab mappen. Men problemet är att om jag väljer "uppdatera drivrutin" i enhetshanteraren och sedan manuellt väljer den mappen där drivrutinerna för 64bit finns så säger enhetshanteraren: "De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade"
Så det går alltså inte att installera de drivrutinerna heller.
Finns det möjligtvis något annat sätt att tvinga in de drivrutinerna i datorn eller finns någon annan lösning?

Känns lite jobbigt att man snart måste parallellköra Windows 7, Windows XP och Linux för att allt ska fungera...

Tack på förhand!

EDIT: Sen undrar jag även om jag varit skitkorkad som köpte Debug versionen där man får med enn 44-pinnars PIC istället för 16? Tänkte mest på om jag kommer att få det mycket svårare att lära mig detta nu? :p
(har dock skaffat mig en ganska all-täckande bok också som förhoppningsvis skall underlätta inlärningen)
/Jimmy
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: PicKit 2 kommunikationsproblem med PC

Inlägg av Glenn »

Inte för det lär hjälpa dej, men jag får liknande problem i windows XP också ibland, brukar avhjälpas med en omstart, windows brukar ju bugga ur på USB-biten efter lång uptime (lång är typ över en vecka när det gäller windows)

Själv har jag i princip aldrig använt kortet som följer med, sätter alltid upp på labbplatta och kopplar in pickit2'an, inget som hindrar att du gör det om du nu får problem med den medföljande pic'en. (typ du vill köra exempelkod som inte kan köras på den utan modifiering osv.)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Själv har jag i princip aldrig använt kortet som följer med, sätter alltid upp på labbplatta och kopplar in pickit2'an, inget som hindrar att du gör det om du nu får problem med den medföljande pic'en. (typ du vill köra exempelkod som inte kan köras på den utan modifiering osv.)
Ditto. Löd en flatkabel på en pinheader och sätt stift i andra änden så får du en enkel kabel att koppla mellan PICKit och labplattan.
H.O

Inlägg av H.O »

USB kabeln jag fick med min PK3 var kass, funkade inte alls förrän jag tog en annan kabel men det verkar ju inte riktigt vara problemet här. Det finns energispar-inställningar för USB-portarna (individuellt för varje port tror jag). Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström kan det var något som ställer till det kanske?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Definitivt. Tror inte den gillar det alls...

Edit: Alternativt kopplar man PICkit till en header på breadboardet, men det brukar bli litet rackligt....
breadboard.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> EDIT: Sen undrar jag även om jag varit skitkorkad som köpte Debug versionen där man får
> med enn 44-pinnars PIC istället för 16? Tänkte mest på om jag kommer att få det mycket
> svårare att lära mig detta nu?

Nja, PIC som PIC. Enda skillnaden är ju att det är olika labb-kort med.
Samt att, om du köper dom på ELFA, så har "Starter" kittet mycket bättre pris,
ca 370:- för "Starter kit" med 16F690 och 670:- för "Debug Express" med
16F887. Men jag vet inte var du handlade...

Programmeringsmässigt/inlärningsmässigt är de väldigt lika. Samma "generation".
Det är bara antalet I/O pinnar som skiljer, i princip...

Nu så hade detta ju inget med problemenmed Win7 och USB kopplingen att göra.
Jag har just (igår) fått hem en ny laptop (måste göra *någonting* med alla
pengar som samlas på hög i firman) med Win7-Pro, får se hur det går... :-)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jimutt skrev:Känns lite jobbigt att man snart måste parallellköra Windows 7, Windows XP och Linux för att allt ska fungera...
Pickit3 fungerar utmärkt med Win7 x64 när den väl är igång, kanske en enklare workaround att byta programmerare?

Trean är en HID-enhet så inga drivrutiner behövs, däremot fick man rycka i och ur enheten ur USB anslutningen ca: tre gånger initialt när den uppdaterade sin interna programvara eller liknande, detta var inte tydligt beskrivet i manualen.

Jag hade chansa på att ladda ner senaste versionen av MPLab från Microchip och sen köra installern med högerklick => Run as admin.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Om din programmerare fungerar ca 20 min och sedan lägger av verkar det vara HW-fel på PICkit2. Ett SW fel borde uppträda med det samma, men jag vet inte hur det fungerar innanför USB-porten. Min rekommendation är att du går in på Microchips hemsida och beskriver felet där. De brukar vara bra på att svara.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag hade ett helskumt fel med min som yttrade sig som slumpmässiga fel vid programmering/verifiering. Främst med 18-seriens PIC. Det visade sig vara ett pullup-motstånd på PGC som spökade. Bytte det och sedan dess har den fungerat klanderfritt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ett motstånd vardå ?
Skriv svar