Jag tänkte en tråd för dokumentation med bilder under ibruktagningen och installationen skulle vara trevligt iom. att några forumister har frågat efter detta. Det är ingen egentligt projektdagbok utan bara en bunt bilder vars antal utökas med tiden och ger mig möjlighet att fråga er, som är mer insatta i ämnet.
Även tex. CNC Vikings och en del andra forumisters pedanta företaganden har varit viktiga motivationsbildare för hela maskininförskaffningen.
Den transporterades ifrån Sverige efter en tre timmar lång lastningsprocess till Nokialand i en tre meter hög kapelltrailer med höjbart tak. Lossningen gjordes med en stor fronlastare med stora gummihjul vilka fick allt att svaja och gunga nervöst.
Jag var för skakig i benen för att ta bilder av själva lastningen och det var för mörkt och kallt för det.
Några maskinspecifikationer:
Kitamura Mycenter 1 APC (Japan)
Årsmodell 1991
Fanuc 0MC
Maskin med palettväxlare och 2 paletter 500 * 300 mm
X, Y, Z = 485, 330, 405 mm
Verktygsmagasin 20 platser
Verktygsstandard BT35 (exotiskt)
Spindelvarvtal 300-15000 varv/min.

Spindelmotor 5,5 kW
Än har inte mycket hänt. Jag har mest handlat kemikalier för tvätten och gjort en preliminär konditionsgranskning dvs. kollat saker som är klart trasiga och kräver service alt. utbyte. Inget förutom några slangar och någon skråma ifrån trucklyftet verkar synas till än. En plastruta (den i APC-sidans dörr) bör bytas och resten poleras upp.
De flesta av bilderna har varit uppe på forumet förr också men det kommer en uppdatering i helgen.
Vi firar självständighetsdagen på måndag så det blir en tvättmarathon i tre dagar fom. imorgon.
Jag är inte fotograf till yrket, jag vet.

EDIT: bild på växlaren och andra sidan
Kanten hänger litet pga. att den skall skruvas fast i palettväxlaren senare.