Kitamura MyCenter 1 -91 - ibruktagning och inlärning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
stenberg

Kitamura MyCenter 1 -91 - ibruktagning och inlärning

Inlägg av stenberg »

Nu har jag fått hem min lilla Kitamura MyCenter 1 flerop årsmodell -91.
Jag tänkte en tråd för dokumentation med bilder under ibruktagningen och installationen skulle vara trevligt iom. att några forumister har frågat efter detta. Det är ingen egentligt projektdagbok utan bara en bunt bilder vars antal utökas med tiden och ger mig möjlighet att fråga er, som är mer insatta i ämnet.
Även tex. CNC Vikings och en del andra forumisters pedanta företaganden har varit viktiga motivationsbildare för hela maskininförskaffningen.

Den transporterades ifrån Sverige efter en tre timmar lång lastningsprocess till Nokialand i en tre meter hög kapelltrailer med höjbart tak. Lossningen gjordes med en stor fronlastare med stora gummihjul vilka fick allt att svaja och gunga nervöst.
Jag var för skakig i benen för att ta bilder av själva lastningen och det var för mörkt och kallt för det.

Några maskinspecifikationer:
Kitamura Mycenter 1 APC (Japan)
Årsmodell 1991
Fanuc 0MC
Maskin med palettväxlare och 2 paletter 500 * 300 mm
X, Y, Z = 485, 330, 405 mm
Verktygsmagasin 20 platser
Verktygsstandard BT35 (exotiskt)
Spindelvarvtal 300-15000 varv/min. :|
Spindelmotor 5,5 kW

Än har inte mycket hänt. Jag har mest handlat kemikalier för tvätten och gjort en preliminär konditionsgranskning dvs. kollat saker som är klart trasiga och kräver service alt. utbyte. Inget förutom några slangar och någon skråma ifrån trucklyftet verkar synas till än. En plastruta (den i APC-sidans dörr) bör bytas och resten poleras upp.

De flesta av bilderna har varit uppe på forumet förr också men det kommer en uppdatering i helgen.
Vi firar självständighetsdagen på måndag så det blir en tvättmarathon i tre dagar fom. imorgon.

Jag är inte fotograf till yrket, jag vet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
EDIT: bild på växlaren och andra sidan
Kanten hänger litet pga. att den skall skruvas fast i palettväxlaren senare.
Bild
Bild
Bobbox

Re: Kitamura MyCenter 1 -91 - ibruktagning och inlärning

Inlägg av Bobbox »

Kommer den från Vetlanda?
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Japp
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-bra tänkt, det sporrar andra det som visas. En fråga, skall du rengöra inne i elektronikskåpen?
Min Emco var så ren att bara såpa-vatten behövdes i botten men har du funderat på vad man kan ta för medel om man vill fixa allt?
Är det ok med frågor allt eftersom i din tråd? :drool:
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Fråga på bara, speciellt om jag gör något ni tycker görs med fel metod. Jag är inte precis erfaren maskinägare/-operatör. Bör väl nämnas att jag aldrig har rört i något utan Heidenhain eller Okuma styrning för den delen heller.

Ang. tvätten har jag skaffat tre olika maskinlösningsmedel med olika styrka. Även vanlig spolarvätska står på tapeten, dvs. T-sprit (hittade en 25 liters dunk i garaget). Elskåpet tror jag inte jag vågar röra. Det är tämligen rent också. Litet damm finns på botten.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Grattis till en bra maskin med hög kvalite'! Jag har själv 2st Mycenter 1, varav den ena också är (var) en palett maskin -1B, dock med det äldre systemet framför maskinen.
Kommer du behålla palett systemet? Mitt åkte i skroten då jag tyckte det bara stod i vägen och inte fyllde någon funktion för mitt bruk. Kommer utnyttja dess M-koder (M61-64) för att kontrollera min "hemmabyggda" -4'e indexeringsaxel istället.
Att maskinerna har hög kvalite vet jag då jag har bådas loggböcker sedan de var nya och det är inte många driftsuppehåll där inte! Skulle t.ex inte byta jämnt över på en nästan 20år nyare och större Taiwanes (Hartford) som vi hade på jobbet. DEN krånglade...

Väldans häftig kåpa också över maskinen... Den måste väl va ett hemmabygge?

Dina Nikken SK-hylsor kan du förresten packa ner i en låda och skicka till mig när du ska byta ut mot ER-chuckar istället.... :vissla: :D
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

A visst är det kul att "få" nya leksaker!
Får man fråga vad som skall göras i den?
Jag kan ev. veta om var det finns en laddning med en massa 35 hållare till salu för billiga pengar, ska jag kolla upp det vidare?

Mvh Lundgren
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Swemill>>
Kul att någon annan har hunnit leka med dessa maskiner förr också! Du kommer nog bli antastad med frågor då det bär iväg :) I övrigt verkar de vara populära här i landet också just för sin driftsäkerhet och låga brukskostnader. Den roterande palettväxlaren kan jag förstå är i vägen då man skall försöka använda maskinen som "vanlig" flerop. På denna kommer man åt bordet som sitter i maskinen också så den går att använda utan palettväxlaren då man inte behöver denna.

Kåpan är ett hemmabygge, jo. Det lär flyga en massa skärvätska ifrån spindeln vid fullt varvtal. Jag har inte bestämt mig om jag skall skrota den eller ej än.

Jag räknade till 22st nikken hållare.. resten är av ett märke jag ej känner till (det sitter två i växlaren också).

Lundgren>>
Jag tänkte försöka nöta litet i bondstål åt ett aluminiumgjuteri men försöker rikta in mig på korta och medellånga serier i alu senare. Jag vet det finns ett behov av skräddarsydda industrirobotverktyg i trakterna åtminstone.
Hållarna är definitivt av intresse. 35:or syns inte till varje dag på marknaden så får man chansen är det nog bra att fylla på i lagret.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Stopp stopp stopp..... Jag vill också köpa verktyg! :D
Nädå, jag ska inte trissa fram någon "budgivning" men om det är som du säger Lundgren att det finns "laddning med en massa 35 hållare till salu för billiga pengar", så finns det kanske så vi båda kan köpa!?
Har däremot hört precis detta tidigare men då har det slutat med att, nä vil behålla dom till maskinen då den annars förlorar värde...
Detta är dock kanske ifrån en redan skrotad maskin? Vet du vilken -35 version det är? Finns två olika.
tkgb

Inlägg av tkgb »

Kul att se lite större fräsmaskiner på forumet :)
Den ser ju väldigt fin ut på bilderna :tumupp:
Planerar du att ha nåt camprogram till den eller är det manuell programering som gäller?
Har själv handskrivit g-kod till en lite större Hartford WMC med Fanuc O-M styrsystem i ca 15 år på jobbet och det funkar väl men det kan bli lite varmgång i hjärnan ibland när man ska fräsa lite mer krångliga bitar :wall:

mvh tommy
Senast redigerad av tkgb 6 december 2010, 18:41:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Har nu gnuggat, dammsugit och gnuggat mer i några timmar. Bla. fick jag alla mindre detaljer jag fick loss, så som maskinfötterna och små plåtdetaljer, diskade med en spritlösning. Jag rengjorde palettväxlaren också ifrån den värsta gröten. Detta kommer att ta lääänge :humm: Skall försöka få till ett kretslopp med skärvätska/lösningsmedel imorgon så lär det gå litet fortare.
"Bob the builder", som skall installera elen, har inte fått in en elcentral än så jag sitter bakom tre 32A säkringar för hela lokalen för tillfället. De har även lyckats dra 6 mm2 kabel bakom maskinen så vi får se om det blir att beställa något stabilare.

Swemill>>
Jo, inte behöver jag en arsenal med hållare heller. Vi kan se vad som finns till förfogande först. Bla. av minichuckarna har jag nog så det räcker och blir över. Det verkar inte finnas många hylsor till de större, dock.

tkgb>>
Den är nog inte så vacker i verkligheten men allt verkar vara i gott skick än så länge.
Det kom någon manick med en 3,5" diskettstation inbyggd och 25-pins rs232 med maskinen. Jag vet inte riktigt hur det skall lyckas få allt överfört ifrån datorn än men det ordnar väl sig. Kommer använda Alibre CAD/CAM-paketet till en början. Det är i praktiken en version av VisualMill och stöder SolidWorks-filer.
Barbariskt och enkelt men man tager vad man haver (råd med).
Handknackning är vad som gäller för de första delarna den skall spotta ut.
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Det verkar nog finnas en fräs längst under spångröten.
Fick bara till dåliga mobilbilder idag då jag glömde minneskortet till kameran.
Sidan och innehållet dammsuget, skrubbat, skrubbat, skrubbat och skrubbat. Det gick åt ett paket på 10 tjocka trasor per sida för att torka bort det som jag skrubbat loss sedan. Det finns bara smulor kvar av trasorna.
Bild

Logon fick ett ansiktslyft. Hela logon polerades nog till slut. Den var brun som till vänster först. Jag trodde den var målad och skulle börja se för jäklig ut efter autoglymen. Den glänser som en guldtacka nu! Den svarta sörjan försvann med litet mineralterpentin.
Bild

Då jag märkte, att jag hade petat skiten ur alla spåren i MPG:n med en stump buntband fick det vara nog för dagen.
Bild

Där står den då! Onödig och dålig bild egentligen.
Bild

EDIT:
Ah jo, detta var nog något av det skitigaste jag varit med om:
Bild
Dessa är fötterna den skall stå på. Diskade och skrubbade med så starka medel att färgen försvann (de var gula).
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Det verkar sitta 32A säkringar bakom det större uttaget vid maskinen. Kabeln är bara 5x6mm2. Är inte detta i minsta laget för 32A? Vad jag har förstått är 6mm2 minsta rekommenderade för 25A? Även skarvsladden jag tänkt kapa för att få en gummibelagd kabel för monteringen är specad 32A och innehåller 6mm2 ledare.
Hoppas jag inte blir klubbad av försäkringsbolaget om jag monterar maskinen på en löstagbar kontakt.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Om det är så att du har några frågor så känner jag den förra ägaren. :)
Användarvisningsbild
stenberg

Inlägg av stenberg »

Han har ju skrivit ner precis allt som hänt och gjorts åt maskinen och hur allt har åtgärdats och förebyggts. Jag har aldrig sett någon maskin öht. med bättre dokumentation än denna så nej, jag har inget att fråga den förre ägaren :D
Skriv svar