Vad var det som hjälpte? (Hörlurskontakt, iPod)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johanhelaveckan

Vad var det som hjälpte? (Hörlurskontakt, iPod)

Inlägg av johanhelaveckan »

Hej!
Har haft en iPod video ett par år nu, som på senaste tiden har haft glapp i hörlurskontakten så att det inte hörs något ur ena luren oberoende på hur man vickar och vrider (ja, jag testade med olika lurar :) ). Har nu praktik på ett företag där jag har tillgång till fin lödutrustning och mikroskop så jag tänkte försöka fixa till det (garantin har ändå gått ut).

Så igår plockade jag isär den, men jag kunde inte hitta något uppenbart fel med den så det jag gjorde var att göra rent lite grann på insidan med hjälp av ethanol och tops, samt smälte lödningarna på baksidan (vet inte exakt vad de gör, men jag misstänker att de sammankopplar själva kontakten med kretskortet då multimetern gav utslag mellan kontakterna inuti kontakten och de lödningarna på baksidan. Se bild nedan, det var på motsatta sidan från den sida som är markerad med en 8.

Jag trodde inte att jag lyckats fixa något, men när jag kom hem testade jag och då fungerade det utan problem. Däremot så var den känslig för beröring imorse, om man vrider kontakten så tappar den ena luren i vissa lägen och glappar då man vickar på den. Så det jag nu funderar på är vad det var som jag gjorde som hjälpte igår, rengöringen eller omlödningen? Är väldigt ny när det kommer till den här "delen" av elektronik, mina teoretiska kunskaper är minst sagt begränsade (dock ej obefintliga). Men jag har lärt mig löda relativt bra nu under praktiken, och har som sagt under kommande veckan tillgång till fina lödkolvar och mikroskop.

Är det någon som har några idéer? Det jag vill göra är alltså att fixa det igen, så att den blir fullt funktionsduglig. Kan förstås köpa ett nytt uttag för en mindre peng, men det känns roligare om jag lyckas fixa det själv :D
Bild

Tack på förhand

mvh Johan.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Vad var det som hjälpte? (Hörlurskontakt, iPod)

Inlägg av Walle »

Är det 5'e generationens Ipod? Alltså sextio eller åttio GB?

Det är ett standardfel på femte generationens att kontakten blir glapp och sedan funktionsoduglig. Orsaken tycks vara att ett av "blecken" som ska ligga mot stiftet böjs undan på grund av dålig konstruktion. Jag kan tänka mig att värmen från omlödningen kan ha fått blecket att böja sig tillbaka en aning. Byta kontakt hade jag rekommenderat, om det går att få tag på en ny av samma modell.
johanhelaveckan

Ja, det är en 5te generationens 30 gb. Ok, finns inget enkelt sätt att böja tillbaks den manuellt? Jobbigt att komma in där kan jag tänka.
Jo det finns nya kontakter då detta verkar vara ett vanligt problem som du säger, och de är inte så dyra (Macoteket skulle ha 1000 spänn för att byta den, det tyckte jag var lite i överkant :roll: Ska se om den går att fixa till, men blir väl att köpa en ny ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

(. Jag som trodde appleprodukter var ofelbara och aldrig gick sönder .)

men om det är ett vanligt fel så borde det ju finnas att köpa som reservdel ? kanske inte direkt från äpple men typ ebay ?
johanhelaveckan

Haha, det är en välkänd myt och Apple är inte direkt villiga att hjälpa till. Det var den sista appleprodukten jag köper.

Finns en hel del på nätet, kostar ~en hundralapp så det är inget problem, men det blir förstås smidigare att slippa beställa online osv osv.
johanhelaveckan

Någon som vet var det går/om det går att få tag på ett kopplingsschema över en sådan kontakt?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Har du kikat på iFixit?
johanhelaveckan

Hm, ska kolla det nu. Alla repairsidor hittils har dock sagt att man ska köpa en ny kontakt, så jag ska göra det när jag kommer hem, de kostar bara 138 kr inkl. frakt.
discomike

Inlägg av discomike »

Det går att komma åt med en nål eller tandläkarverktyg är bra å böja in de mer igen, funkat ett år sen jag gjorde de senast nu..
Skriv svar