Har haft en iPod video ett par år nu, som på senaste tiden har haft glapp i hörlurskontakten så att det inte hörs något ur ena luren oberoende på hur man vickar och vrider (ja, jag testade med olika lurar

Så igår plockade jag isär den, men jag kunde inte hitta något uppenbart fel med den så det jag gjorde var att göra rent lite grann på insidan med hjälp av ethanol och tops, samt smälte lödningarna på baksidan (vet inte exakt vad de gör, men jag misstänker att de sammankopplar själva kontakten med kretskortet då multimetern gav utslag mellan kontakterna inuti kontakten och de lödningarna på baksidan. Se bild nedan, det var på motsatta sidan från den sida som är markerad med en 8.
Jag trodde inte att jag lyckats fixa något, men när jag kom hem testade jag och då fungerade det utan problem. Däremot så var den känslig för beröring imorse, om man vrider kontakten så tappar den ena luren i vissa lägen och glappar då man vickar på den. Så det jag nu funderar på är vad det var som jag gjorde som hjälpte igår, rengöringen eller omlödningen? Är väldigt ny när det kommer till den här "delen" av elektronik, mina teoretiska kunskaper är minst sagt begränsade (dock ej obefintliga). Men jag har lärt mig löda relativt bra nu under praktiken, och har som sagt under kommande veckan tillgång till fina lödkolvar och mikroskop.
Är det någon som har några idéer? Det jag vill göra är alltså att fixa det igen, så att den blir fullt funktionsduglig. Kan förstås köpa ett nytt uttag för en mindre peng, men det känns roligare om jag lyckas fixa det själv

Tack på förhand
mvh Johan.