Båten nyss upptagen så nu uppstår arbetet med uppgraderingar

Har funderat under sommaren hur det här med att ha flera batteribankar egentligen löses bäst.
Ultimat vill man ju ha alla sammankopplade konstant och med så lite kabel emellan, men i
praktiken blir det ju inte lätt att få ett sådan stort fint batteri-utrymme i en båt.
Att ha två bankar, typ en i aktern och en nära masten brukar ju inte rekommenderas då de
kommer att växelvis jobba mot varandra (den bank som har mest pulver "laddar" den med
mindre och sedan vänder det) så att batterierna "nöts ut" efter ett kort tag. Gäller fortfarande?
Idag har jag liten motor bank (1x75Ah) och en större service bank (3x115Ah). Två solcells paneler
är inkopplad konstant och laddar service banken (när det går) via en regulator. Klarar mig bra utan
landström i en vecka typ. För längre resor samt lite inplanerade gadget additions behövs mer pulver

Tänkte utöka med 3x115Ah vid masten och någon biffig kabel emellan. Dessutom 1 eller 2 75Ah
akterut som är "mobila", normalt inkopplade men ibland sittandes i jollen och driver dess elmotor.
En till solcellspanel framom masten som då förstås kopplas enklast "rakt ner" mot den nya banken
(via regulator den också). I golvet på jollen hade det varit najs med solcellspaneler så att när den inte
används och sitter i däverterna så kan den hjälpa till att ladda.
Vad säger batteri experter om en sådan setup? Kommer man fortfarande ha problem med vandrande
strömmar?
Varv typ HR brukar tydligen sätta en DC-DC omvandlare mellan huvud service banken och den främre,
men då kan man ju inte få den främre banken att hjälpa till med det som är inkopplat på huvudbanken.
och den främre solcells-panelen gör mindre nytta när den främre banken är full. (den främre kommer
då enbart serva bogprop och ankarspel, vilka inte används så mycket)