Multipla batteribankar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
saxofon

Multipla batteribankar

Inlägg av saxofon »

Hejsan!

Båten nyss upptagen så nu uppstår arbetet med uppgraderingar :)

Har funderat under sommaren hur det här med att ha flera batteribankar egentligen löses bäst.
Ultimat vill man ju ha alla sammankopplade konstant och med så lite kabel emellan, men i
praktiken blir det ju inte lätt att få ett sådan stort fint batteri-utrymme i en båt.
Att ha två bankar, typ en i aktern och en nära masten brukar ju inte rekommenderas då de
kommer att växelvis jobba mot varandra (den bank som har mest pulver "laddar" den med
mindre och sedan vänder det) så att batterierna "nöts ut" efter ett kort tag. Gäller fortfarande?

Idag har jag liten motor bank (1x75Ah) och en större service bank (3x115Ah). Två solcells paneler
är inkopplad konstant och laddar service banken (när det går) via en regulator. Klarar mig bra utan
landström i en vecka typ. För längre resor samt lite inplanerade gadget additions behövs mer pulver 8)

Tänkte utöka med 3x115Ah vid masten och någon biffig kabel emellan. Dessutom 1 eller 2 75Ah
akterut som är "mobila", normalt inkopplade men ibland sittandes i jollen och driver dess elmotor.
En till solcellspanel framom masten som då förstås kopplas enklast "rakt ner" mot den nya banken
(via regulator den också). I golvet på jollen hade det varit najs med solcellspaneler så att när den inte
används och sitter i däverterna så kan den hjälpa till att ladda.

Vad säger batteri experter om en sådan setup? Kommer man fortfarande ha problem med vandrande
strömmar?

Varv typ HR brukar tydligen sätta en DC-DC omvandlare mellan huvud service banken och den främre,
men då kan man ju inte få den främre banken att hjälpa till med det som är inkopplat på huvudbanken.
och den främre solcells-panelen gör mindre nytta när den främre banken är full. (den främre kommer
då enbart serva bogprop och ankarspel, vilka inte används så mycket)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Multipla batteribankar

Inlägg av Mizzarrogh »

Ursäkta off topic, men vad har du för båt egentligen?
saxofon

Inlägg av saxofon »

En SO 37.1 från 1995. Gammal men fortfarande naggande god :)
Fransk båt = enorm kyl för att serva de franska sjömännen med femrätters även ute till sjöss = enormt stort strömbehov :D
Vinskåp finns förstås men jag har ännu inte hittat bagette-hållaren...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

båt från 1995... gammal? vi har 70-talsbåtar i familjen, dom börjar kunna kallas gamla :=)

1995 är ju nästan modernt
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

Även jag har en fransk båt med stor kyl.

När jag köpte den 2000 så drog kompressorn ungefär hälften av den tidigare.
Kan vara ide att jämföra strömförbrukningen på den du har nu mot att byta mot en nyare.

Utöver det så har jag bytt till "piggare" batterier av typ optima som tar emot ca 30 Ampere istället för 5 från
motorns generator när de är halvladdade.

Jag kör 2 av dessa totalt 110 Ah till både motor och förbrukning. Skulle det bli kris så har jag två till
som används till den elektriska utombordaren.
svanted

Inlägg av svanted »

det är inget problem i att parallellkoppla batterier av samma typ, bly accar i detta fallet.
det är ju rätt vanligt för det är ju enda sättet att få högre kapacitet...
och glöm inte att kablarna mellan ska vara avsäkrade om de är långa...
det enda viktiga är att de ska vara hyfsat bra, annars kan ett dåligt självurladdande dra ur ett eller flera friska.
eller varför inte ha brytare och köra ur dem ett efter ett, då vet man åckså hur mycket ström man har kvar
annars måste man använda syraprovare.
Skriv svar