Depronflyg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Depronflyg

Inlägg av MNorrgren »

Hej

Inspirerad av alla flygbyggen blev en annan ju också inspirerad att bygga ett depronflyg. Riktigt kul att ut och flyga med dem en fin eftermiddag. Brukar gå rätt så skapligt också om man får dem bra.
Det jag fick tag på i denna lilla stan var bara 6 mm depron, men det blir ju stabilt om inte annat hehe. Efter 15 butiker, 14 nej fick jag också tag på lim för depron, det fånigaste var ju att teknikmagasinet hade det såklart. Hmm...

Skissade upp några delar på papper, men gjort några direkt på depronet också.

Till drivningen har jag köpt ett begagnat plan som jag ska plocka ut motor, servo, mottagare, sändare och batteri så länge. Ska ta och beställa lipo, borstlös motor, ESC osv längre fram när jag känner jag vill flyga mycket. Det jag har nu är en borstad motor med NiMh-batteri. Det går helt enkelt duga så länge. Vill inte lägga ner för mycket pengar i onödan.
Kommer att använda 3 st miniservon, kanske ska sätta in ett fjärde sen men det får gå så länge iaf.
Sändaren är en 4-kanals med en 6-kanals mottagare.

Skurit ut depronet med mattkniv och en stadig hand, gått åt ett paket plåster än så länge också. Ajj... MÅnga säger man ska ha en stållinjal men jag tycker det går rätt bra med en tumstock och en stadig hand samt bra underlag.

Har också börjat limma ihop bitarna samt roder med vingarna och börjat slipa fram lite former på vingar och kroppen.

Har inte bestämt mig riktigt än vart jag skas sätta vingarna. Om de ska vara en högvingad, lågvingad eller om jag ska sätta dem i mitten på planet. Kom gärna med förslag på vart ni tycker de ska sitta. Kom också gärna med kritik och tips på vad som bör förbättras eller ändras....

Nåja, inte så mycket att orda om egentligen, här är lite byggbilder än så länge:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så långt har jag kommit än så länge. Nu måste limmet torka lite så allt sitter bra på plats.... Fler bilder kommer i helgen såklart.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Depronflyg

Inlägg av MNorrgren »

Fler bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om man har svårt att få tag på bra lim så kan jag varmt rekommendera Biltemas Snabb Epoxy.
Det har jag använt till mina byggen. Fäster bra, billigt och blir starkt. Ända nackdelarna är vikten och att det är lite slabbigt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

UHU-POR, kontaktlim. Finns i typ alla färghandlar och liknande :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det är just UHU-POR som jag använder, torkar snabbt och kladdar inte onödigt mycket. Men kan vara bra att veta att det funkar med biltemas epoxy med, kan kanske behöva fästa nåt bättre, kanske motorn eller så. Smältlim funkar bra också, bara det inte är för varmt så fäster det nåt grymt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

citizendildo, va snyggt!
Kanske lite overkill med slipningen av vingar och så? Men annars väldigt snyggt!

Ser fram emot film om du kan ordna sen också! :D
Ser givetvis även fram emot fler bilder ;)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe tackar tackar. Jo självklart är det lite overkill med att slipa dem, men det blir en snyggare kant på allt om man slipar dem, mest därför egentligen. Det blir lite skräp och "fnasig" kant annars.

Har också gjort ett första "glidflygtest", måste ju säga att det ser riktigt bra ut. Det är bra balanserat, och har massor med lyftkraft. Så det ser faktiskt bra ut.

Nu håller jag på att montera servon till alla roder och så. Lite pill med det om man säger så, gahh.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

hej!
ett tips från mig :humm: är att uppgradera lite med borstlös motor med fartreglage :D jag har de på mina depron plan
de bästa med de är att de blir lite lätare och när man andvänder lipo batterier så får man skapligt lång flyg tid på kanske 5-15 flygning beroende på hur man flyger och vad man har för miliamperetimar på batteriet. :D
de ser bra ut iallafal bilder vore kul
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jo grejer var att jag var lite fundersam att uppgradera eftersom jag inte var säker på hur mycket jag ville lägga på detta, blir en del pengar ändå...
Men bestämde mig och har nu beställt lipo, laddare, esc och motor, borstlöst såklart nu. Så det bör dyka upp nån gång i veckan eller nästa vecka i värsta fall.

Tror batterierna jag beställde ligger på 1000 mAh, så borde får rätt så bra flygtid alltså. Sen blev det en rätt liten motor, mycket kraft så jag borde få bra flygtid. Kommer inte flyga så tufft i början nu så, lära sig hantera skiten haha.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

vet du hur monga celler lipot var på eler hur monga volt :humm:
vad var de för märke på grejorna :humm:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Walle skrev:UHU-POR, kontaktlim. Finns i typ alla färghandlar och liknande :)
Uhu-por finns INTE i alla färghandlar och liknande. Enda stället jag fick tag på't var på teknikmagasinet, och jag har frågat överallt!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Då får jag väl lägga till ett "brukade finnas i...", för jag har då själv alltid köpt UHU-POR hos just färg- och järnhandlare, aldrig på teknikmagasinet :) Men det var också några år sedan jag höll på, har väl inte flugit på 5 år eller nåt.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hur blir det med förstärkningar av vingen på kärran?
Jag gjorde en intressant störtdykning från 30+ meter när kolfiberstaven jag förstärkt med släppte så att jag lämnade ena vingen på plats medan resten av farkosten föll rätt okontrollerat mot marken. ;-)

Jag hann gå fram och plocka upp kärran innan vingen landade.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nä jag jagade runt i många affärer efter det. Det var slut i den affären som jag köpte depronet. Dock så hade dem det limmet, UHU-POR, och detta var en färgaffär. Men det enda som hade det hemma var teknikmagasinet. Kanske är lite olika beroende på stad och affär osv. Lite olika sortiment. Nåja, det löste sig ju.

Det är en 3-cells lipo, 11.1 volt och på 1000 mAh, kanske i största laget för en depronkärra, men ja va fasen. Det var billigt, öhm, det är nåt kinamärke så de var ganska billiga. Zippy tror jag de heter. Får väl se om de är nåt att ha, billigare än många andra om inte annat iaf.
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

de låter bra :D 1000miliamperetimar är bra
Skriv svar