Beräkna batteritid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
netbear
Kontakt:

Beräkna batteritid

Inlägg av netbear »

Hej

Jag har byggt en panlampa av 10 st starka lysdioder som drivs av tre st AA batterier. Den funkar fin fint men jag skulle vilja beräkna batteritiden för den. Hur gör jag? och hur måna Ah är ett AA batteri på?

Tror mig veta att man borde beräkna eller mäta hur många ampere kretsen drar och beräkna batteritiden med Ah/A=h. Problemet är att jag inte har koll på hur många Ah ett AA batteri är på och jag kan inte få mina beräkningar av amperåtgågnen att stämma med det uppmätta värdet vilket jag tycket är lite väl högt. (0.6 amper)

/Björn
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

600mA låter för högt ja.
antalet Ah som du kan få ut ur ett Aa batteri? tittade lite på vad man får ur laddningsbara. Classe har från 1600mAh till 2300mAh...
evert2

Inlägg av evert2 »

Hmm man kan inte räkna så riktigt.

Ju "hårdare" man laddar ur ett batteri desto mindre kapacitet går att nyttja innan batteriet måste laddas upp igen. Jag tror att många NiMH-batterier´s kapacitet är beräknade för en drifttid på 5 timmar. Med AA-batterier med en kapacitet på 600mAh, så kan man max ta ut 120 mA i 5 timmar för att just "få ut" 600mAh. Dessutom är det kanske inte värt att ladda ur batterierna helt å hållet å dels varierar kapaciteten något med temperaturen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Batterier "innehåller" mycket olika... en del ligger på några hundra mAh medans andra ligger för över tvåtusen mAh.
Morsan å farsan har en omgång på ~800mAh medans mina (50kr st från Expert) ligger på 2300mAh =)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det frågan om vanliga alkaliska batterier, eller uppladdningsbara?
Sen vore det praktiskt att få veta exakt hur du kopplat ihop din pannlampa. Vad för slags motstånd du har mm. 10st parallellkopplade lysdioder kan mycket väl dra 600mA ihop om inget motstånd används...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag kopplade in 2 AA batterin till en lysdiod och ett motstånd på något värde, kommer inte ihåg vilket. Ivf så lös lysdioden i över en vecka och om man räknade på att lysdioden drog 20mA konstant så hade batterierna tillsammans ca 9Ah. Helt vanliga alkaliska från IKEA. Du får kanske mäta tiden och anta att det alltid är likadant. Det kan vara svårt att räkna på lysdioder eller konstant mätning av ström.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

9Ah låter väldigt högt. hälften kanske.
Skriv svar