Hej
Jag har byggt en panlampa av 10 st starka lysdioder som drivs av tre st AA batterier. Den funkar fin fint men jag skulle vilja beräkna batteritiden för den. Hur gör jag? och hur måna Ah är ett AA batteri på?
Tror mig veta att man borde beräkna eller mäta hur många ampere kretsen drar och beräkna batteritiden med Ah/A=h. Problemet är att jag inte har koll på hur många Ah ett AA batteri är på och jag kan inte få mina beräkningar av amperåtgågnen att stämma med det uppmätta värdet vilket jag tycket är lite väl högt. (0.6 amper)
/Björn
Beräkna batteritid
Hmm man kan inte räkna så riktigt.
Ju "hårdare" man laddar ur ett batteri desto mindre kapacitet går att nyttja innan batteriet måste laddas upp igen. Jag tror att många NiMH-batterier´s kapacitet är beräknade för en drifttid på 5 timmar. Med AA-batterier med en kapacitet på 600mAh, så kan man max ta ut 120 mA i 5 timmar för att just "få ut" 600mAh. Dessutom är det kanske inte värt att ladda ur batterierna helt å hållet å dels varierar kapaciteten något med temperaturen.
Ju "hårdare" man laddar ur ett batteri desto mindre kapacitet går att nyttja innan batteriet måste laddas upp igen. Jag tror att många NiMH-batterier´s kapacitet är beräknade för en drifttid på 5 timmar. Med AA-batterier med en kapacitet på 600mAh, så kan man max ta ut 120 mA i 5 timmar för att just "få ut" 600mAh. Dessutom är det kanske inte värt att ladda ur batterierna helt å hållet å dels varierar kapaciteten något med temperaturen.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- EagleSpirit
- Kontakt:
jag kopplade in 2 AA batterin till en lysdiod och ett motstånd på något värde, kommer inte ihåg vilket. Ivf så lös lysdioden i över en vecka och om man räknade på att lysdioden drog 20mA konstant så hade batterierna tillsammans ca 9Ah. Helt vanliga alkaliska från IKEA. Du får kanske mäta tiden och anta att det alltid är likadant. Det kan vara svårt att räkna på lysdioder eller konstant mätning av ström.